30 سال ریاست‌جمهوری مبارک در یک نگاه

شبکه خبری بی‌بی‌سی، پس از سرنگونی مبارک خلاصه‌ای از دوران 30 ساله ریاست‌جمهوری وی را ارائه کرد.

شبکه خبری بی‌بی‌سی، پس از سرنگونی مبارک خلاصه‌ای از دوران 30 ساله ریاست‌جمهوری وی را ارائه کرد.
این پایگاه اطلاع‌رسانی نوشت: حسنی مبارک بعد از ترور "انور سادات"، رییس‌جمهور اسبق مصر، به رهبری پرجمعیت‌ترین کشور دنیای عرب رسید و بعد از حدود 30 سال با اعتراض‌های مردمی از قدرت کنار رفت.
بنابراین گزارش، در طول 30 سال ریاست جمهوری مبارک بر مصر به دلیل وضعیت فوق‌العاده‌ای که در این کشور برقرار شده بود، اجتماع بیش از پنج نفر ممنوع بود اما مردم در ماه ژانویه سال ۲۰۱۱، با الهام از انقلاب تونس و بی‌توجه به وضعیت فوق العاده و استقرار حکومت نظامی، به خیابان‌ها آمدند و خواهان برکناری مبارک شدند.
بی‌بی‌سی افزود: مردم مصر که از فقر، فساد، بیکاری و حکومت استبدادی در این کشور به ستوه آمده بودند، هفته‌ها دست به اعتراض زدند.
مبارک در یک سخنرانی که اول فوریه از تلویزیون پخش شد، اعلام کرد که در انتخابات ماه سپتامبر نامزد نخواهد شد اما تقاضای معترضان استعفای او بود و آنها اکنون به خواست خود رسیده‌اند.
بی‌بی‌سی در ادامه به شرح زندگی مبارک پرداخته و نوشت: "محمد حسنی مبارک" در چهارم ماه مه سال ۱۹۲۸ در روستای کوچکی در دلتای نیل به دنیا آمد. با وجود اینکه خانواده او فقیر بود، توانست به دانشکده افسری راه یابد و در سال ۱۹۴۹ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شود و یک سال بعد به نیروی هوایی مصر ملحق شد.

* مبارک؛ افسری که با اسراییل جنگید یا با آن سازش کرد؟!در آغاز سال ۱۹۷۳ مبارک به عنوان فرمانده نیروی هوایی مصر و معاون وزیر دفاع در جنگ رمضان با اسراییل نقشی محوری داشت. در این جنگ، نیروهای مصری در عملیاتی غافلگیرانه به نیروهای اسراییل که بخشی از شبه جزیره سینا را اشغال کرده بودند، حمله کردند.
نقش او در جنگ سبب شد تا دو سال بعد، هنگامی که انور سادات، رییس‌جمهوری وقت مصر برای تعیین معاون خود تحت فشار بود، مبارک را به این سمت برگزیند. وی سرانجام توانست پس از ترور انور سادات در سال ۱۹۸۱ به ریاست جمهوری مصر دست یابد و چهارمین رییس‌جمهور مصر نام گیرد.
بی‌بی‌سی تصریح کرد: اندک بودند کسانی که باور داشتند، این معاون رییس جمهوری که چندان شناخته شده نبود، بتواند سه دهه قدرت را در دست گیرد.
بر اساس این گزارش، با وجود حمایت اندکی که از حسنی مبارک در صحنه بین المللی وجود داشت، وی با استفاده از موضوع صلح با اسراییل که سبب کشته شدن انور سادات شده بود، توانست خود را به عنوان یک سیاستمدار معرفی کند.
مبارک نقش مهمی در پیمان صلح کمپ دیوید داشت که در سال ۱۹۷۹، بین انور سادات و مناخم بگین، رییس کابینه رژیم صهیونیستی امضا شد. این پیمان سبب شد تا رییس جمهور مصر رابطه خوبی با آمریکا برقرار کند. کشوری که در سال‌های بعد میلیاردها دلار به او کمک کرد. مصر برای غرب یک متحد کلیدی و یک میانجی در مناقشه بین اسراییل و فلسطینی‌ها بود.
بی‌بی‌سی ادامه داد: با این حال، این موضع‌گیری مبارک در قبال روند سازش  اسراییل و برخی گروه‌های فلسطینی سبب خشم اسلام‌گرایان شده بود. دولت مصر هم استدلال می‌کرد که شرایط فوق العاده در مصر برای مبارزه با تروریسم ضروری است.
بی‌بی‌سی مدعی شد: دست‌کم شش بار به جان آقای مبارک سوء قصد شد. خطرناک‌ترین سوء قصد در سال ۱۹۹۵ رخ داد، زمانی که او برای شرکت در اجلاس سران کشورهای آفریقایی به اتیوپی رفته بود و در آدیس آبابا، به لیموزین او حمله شد.

* شکنجه در دوران مبارک امری عادی بودرسانه دولتی انگلیس همچنین اذعان کرد: اعضای اخوان المسلمین، بزرگ‌ترین گروه مخالف مبارک معمولاً زندانی می‌شدند و در زندان‌ها شکنجه امری عادی بود. سرویس‌های اطلاعاتی در کشور حضوری پررنگ داشتند و مردم از این بابت ناراضی بودند. به همین دلیل رژیم مبارک همواره مورد انتقاد گروه‌های حقوق بشری نیز قرار داشت.
بی‌بی‌سی مدعی شد: مصر در دوران حکومت مبارک، شاهد دورانی با ثبات بود و توسعه اقتصادی در این کشور نشان می‌داد که مردم مصر با انحصار قدرت در دست او کنار آمده‌اند! اما در سال‌های اخیر مبارک برای نخستین بار هم از سوی آمریکا و هم از داخل کشور، برای ایجاد دمکراسی در کشور تحت فشار قرار گرفت. بی‌بی‌سی توضیح نداد که آنچه از فقر و بیکاری در مصر قبلا بدان اشاره کرده بود، با ادعای اخیر این رسانه چگونه قابل جمع است؟
در پی انقلاب تونس، اعتراضات مردمی دامان حسنی مبارک را نیز گرفت. بعد از چند هفته اعتراض مردمی و حتی با وجود دادن چند امتیاز سیاسی، بی‌توجهی بیشتر به این فشار غیر ممکن بود. تا پنحشنبه، دهم فوریه، گزارش‌هایی مبنی بر قریب الوقوع بودن استعفای مبارک در مصر و سراسر جهان منتشر شد. با این حال،  مبارک پنجشنبه شب یک بار دیگر در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد تا برگزاری انتخابات در ماه سپتامبر استعفا نخواهد داد.
بی‌بی‌سی افزود: اما کمتر از ۲۴ ساعت بعد، مبارک که حرف‌هایش معترضین را خشمگین کرده بود، به همراه خانواده‌اش قاهره را ترک کرد. ساعاتی بعد، عمر سلیمان، معاون وی که تازه به این سمت منصوب شده بود، بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد که حسنیی مبارک از سمت خود استعفا می‌دهد.
این خبر، معترضینی را که در قاهره، اسکندریه و شهرهای دیگر به خیابان‌ها آمده بودند، غرق در شادی کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد