سقوط کابینه‌حریری، مانور قدرت‌مقاومت، بازی دو سر باخت توطئه علیه

سقوط کابینه‌حریری، مانور قدرت‌مقاومت، بازی دو سر باخت توطئه علیه حزب‌الله
 

سفر سعد حریری به امریکا و دیدار وی با اوباما، تلاش چند ماه عربستان- سوریه را برای برقراری ثبات در لبنان با شکست مواجه کرد و حریری که در سفرهای خود به سوریه و ایران از ارجحیت استقلال لبنان نسبت به دادگاه پدرش سخن گفته بود، حاضر به اصلاح رویه دادگاه و نپذیرفتن شیوه فعلی فعالیت آن نشد، تا جریان مقاومت در لبنان موسوم به 8 مارس که شامل ائتلافی از حزب الله لبنان، امل، و چند گروه مسیحی بود، از دولت وی خارج شده و دولت حریری که پس از چندین ماه کشمکش سرانجام در نشستی در قطر تشکیل شده بود فروبپاشد.

به گزارش رجانیوز، پس از آنکه دادگاه ترور رفیق حریری در یک پروسه طولانی مدت با استفاده از شاهدان دروغین، توانست سوریه را به انجام این ترور محکوم کرده و حضور این کشور را در لبنان کاهش دهد، با افشای دروغین بودن شاهدین این دادگاه، پروژه اتهام‌زنی به مقاومت را برای به چالش کشیدن حزب‌الله در فضای سیاسی لبنان در پیش گرفت.

این درحالی بود که با جدی شدن این اتهام زنی به حزب الله لبنان، سید حسن نصرالله با افشای جزئیاتی از نقش اصلی و جدی اسرائیل در این ترور، به انتقاد شدید از دادگاه ترور رفیق حریری پرداخته و این سوال جدی را مطرح کرد که چرا انگشت اتهام این دادگاه تا کنون به سمت اسرائیل نشانه نرفته است. در همین حال، تیری میسان، نویسنده و منتقد فرانسوی نیز با انتشار کتابی با نام دروغ بزرگ به بیان 10 دلیل جدی و عمده برای نقش داشتن صهیونیست‏ها در این عملیات تروریستی اشاره کرده بود.

با این شرایط و درحالی که سعد حریری نخست وزیر لبنان و رئیس فراکسیون المستقبل که عمده ترین فراکسیون سنی لبنان است، بارها بر تلاش برای حفظ استقلال لبنان و در پیش گرفتن مسیری معقول تاکید کرده بود، پس از سفر سه روزه به امریکا به خواسته جریان 8 مارس تن نداد که این اتفاق، موجب خروج جریان 8 مارس از دولت و سقوط دولت لبنان شد.

با این حال، سعد الله زارعی، تحلیل گر مسائل خاورمیانه در گفتگو با رجانیوز، با اشاره به نقش مشخص ارتش در لبنان، شرایط لبنان را از لحاظ امنیتی عادی خواند ولی پیش بینی کرد که با توجه به اختلافات عمده میان جریان 8 مارس و سعد حریری با محوریت دادگاه رفیق حریری، فرآیند تشکیل دولت در لبنان تا نزدیک به 6 ماه به تاخیر بیافتد. وی با اشاره به اینکه لازم است نخست وزیر جدید از فراکسیون المستقبل و سنی باشد، از تمرکز بر شخصیت‏های دیگر این فراکسیون برای تشکیل دولت و جایگزینی با سعد حریری خبر داد و افزود که ممکن است در صورت پذیرفتن شرایط مقاومت از سوی سعد حریری، جریان 8 مارس به نخست وزیری وی رضایت دهد.

زارعی با اشاره به مثلث حریری ـ جعجع ـ جنبلاط که در لبنان به عنوان جریان 14 مارس شناخته می شود، گرایش جنبلاط به جریان مقاومت در یکسال گذشته را موجب فروپاشی عملی جریان 14 مارس قلمداد کرده و افزود که با وجود قوت جناح مسیحی جریان 8 مارس و ضعف جناح جعجع در مجلس به عنوان یکی از اضلاع جریان 14 مارس، این جریان حرفی برای گفتن در عرصه سیاسی لبنان نخواهد داشت.

به نظر می‏رسد، پذیرش شرایط مقاومت از سوی جریان المستقبل به رهبری سعد حریری که اکنون تنها بازمانده جدی از جریان 14 مارس است مبنی بر عدم پرداخت هزینه‏های دادگاه از سوی دولت لبنان و همچنین خروج قضات لبنانی از این دادگاه و پرداختن به موضوع حضور صهیونسیت‏ها در این دادگاه، ممکن است شرایط ایجاد یک دولت جدید را در لبنان فراهم کند. این در حالی است که نزدیکی چنبلاط یکی از عمده ترین متحدین حریری به 8 مارس نیز می تواند توان وی را برای به ثمر رساندن خواست امریکا در لبنان کاهش دهد.

با این حال نباید از تدارک همه جانبه و چند ساله اسرائیل برای جبران شکست بزرگ خود در جنگ 33 روزه نیز غافل بود، تدارکی که ممکن است کشاندن فضای سیاسی لنبان به فضایی در آستانه جنگ داخلی، بهترین شرایط را برای عملی کردن آن بوجود آورده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد