عکس های تئاتر هدا گابلر غیر قانونی گرفته شده است

حسین مسافرآستانه مدیر مرکز هنرهای نمایشی علیرغم تکذیب اظهار نظرها درباره تئاتر مستهجن هدا گابلر در عین حال گفت: عکس‌های منتشره به صورت غیرقانونی و بدون مجوز از اجرای ویژه خبرنگاران و منتقدین گرفته شده است.

گزارش تصویری مرتبط
-------------------------------

به گزارش کلمه، در پی انعکاس گزارش خبرگزاری فارس درباره نمایش مستهجن «هدا گابلر» که بازتاب وسیعی در رسانه ها داشت و در نهایت منتهی به توقف اجرای این نمایش در تئاتر شهر شد، «حسین مسافرآستانه» مدیر مرکز هنرهای نمایشی جوابیه‌ای منتشر کرد.
آستانه از یکطرف همه اظهار نظرها درباره تئاتر هدا گابلر را تکذیب کرده و در عین حال از سوی دیگر می گوید: عکس‌ها ی منتشره به صورت غیرقانونی و بدون مجوز از اجرای ویژه خبرنگاران و منتقدین بوده گرفته شده است.سئوال این است که مگر چه چیزی در این عکس ها بوده است که نگرانی وی را بر انگیخته و مردم نمی بایستی از گزارش آن مطلع باشند.
اظهارات آستانه در حالی است که طبق عرف معمولا نمایش اول تئاترها برای خبرنگاران و عکاسان رسانه های خبری برگزار می شود و شرکت کنندگان نیز خبر و عکس و گزارش تهیه می کنند وتاکنون هیچ ممنوعیتی در انتشار گزارش وجود نداشته است.بهتر است به جای اینگونه فرافکنی ها مقداری به دغدغه های دینی مردم توجه کنید.
روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی اعلام کرد:حسین مسافرآستانه که با اشاره به نقدها و یادداشت‌هایی که از سوی برخی رسانه‌ها درخصوص نمایش «هدا گابلر» صورت گرفته، عنوان کرد: به طور کلی وضعیت کنونی تئاتر نسبت به آن چه به عنوان نیازهای فرهنگی جامعه می‌شناسیم و توقعی که از تئاتر در راستای پاسخگویی به این نیازها داریم کاملاً مطلوب نیست و افق سیاست‌ها و نگاه مرکز هنرهای نمایشی و معاونت محترم هنری آقای شاه‌آبادی در جهت تبیین نیازها و پاسخگویی به آن و اصلاح و ترمیم تجربه‌ها و مسیرهای رفته و گام نهادن در فضا و چشم‌اندازهای نوین است.
وی افزود: البته، این بدان معنا نیست که تئاتر کشور در راستای ویژگی‌های خودش هیچ وظیفه‌ای را در نظر ندارد و هیچ نقش مؤثری را ایفا نمی‌کند.
به گفته وی، تئاتر کشور تاکنون به تناسب وسع و منابعی که داشته حرکت‌های مقطعی و خوبی داشته است ولی این، همه ظرفیت تئاتر کشور نیست و قطعاَ، درصدد آن هستیم با نیازسنجی‌ها، آسیب‌شناسی‌ها و مطالعاتی که در این حوزه صورت گرفته برنامه‌های مؤثرتر و جدی‌تری را با همدلی خانواده تئاتر کشور و دلسوزی و حمایت مدیران ارشد فرهنگی و اجتماعی به اجرا درآوریم.
مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه تئاتر در تبیین نیازهای فرهنگی جامعه و بخصوص در زمینه‌زیرساخت‌های فرهنگی جامعه نقش بزرگ و مؤثری دارد،‌ادامه داد: تئاتر کشور تاکنون به بخشی از نیازهای جامعه درحوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، مذهبی و آیینی و ... پرداخته است اما از انتظار واقعی و جایگاه حقیقی‌اش فاصله دارد.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال درزمینه تولید آثار مذهبی تئاتر آنچنان که باید و آنچنان که نیاز مخاطب و جامعه ما بود تاکنون، وظیفه خود را به نحو احسن انجام نداده است.
مسافرآستانه اعلام کرد: از همین‌رو، رویکرد جدید مرکز هنرهای نمایشی توجه بیشتر و اهتمام جدی‌تر به نیازهای واقعی جامعه و مقتضیات و ضرورت های فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی و مذهبی خواهد بود و بر آن هستیم تا از این پس، در ایام خاص و مناسبت‌ها پیرامون تاریخ اسلام و تشیع ؤ‌آیین‌های ارزشمند و میراث فرهنگی و تاریخی این سرزمین روند تولید نمایش‌های مناسب با نیازهای جامعه فزونی یابد.
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به فرهنگ عمومی جامعه و برخورداری ارزش‌های فرهنگی ، اعتقادی، دینی، آرمانی و آیینی غنی .و بی‌شمار قطعاَ بر آنیم تا درسال و در هر دوره شاهد تولید انبوه نمایش‌هایی باشیم که مبتنی بر نیاز مخاطبان واقعی ساخته و پرداخته شود.
مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره به جایگاه تئاتر در حوزه‌های تعلیم و تربیت و رسالت انکارناپذیر آن در این عرصه‌ها یادآور شد: متأسفانه احساس می‌شود دردوره‌های پیشین توجه شایسته و کافی در سیاست‌ها، برنامه‌ها و حمایت‌ها به این حوزه‌ها صورت نگرفته و یا کمتر صورت گرفته است.
وی «نظام‌مندی»، «سیاستگذاری» و «تبیین استراتژی‌های لازم» مبتنی بر سیاست‌های کلان فرهنگی کشور و برنامه‌ریزی برای آن را سرلوحه فعالیت‌های مرکز هنرهای نمایشی عنوان کرد و افزود: به همین دلیل از این پس، تمام حمایت‌های خود را مبتنی بر برنامه‌های هدفمند نمایشی متمرکز خواهیم کرد.
وی ادامه داد: امیدواریم با یاری همه مسئولین فرهنگی و دلسوزان این حوزه اعم از مسئولان دولتی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، خانواده تئاتر کشور و نهادها و ارگان‌های فرهنگی و اجتماعی بیش از گذشته با زمینه‌سازی برای رشد، توسعه، پویایی و ارتقای تئاتر کشور شاهد دستاوردها و برآیندهایی باشیم که برآمده از نیازهای واقعی جامعه اسلامی و دینی است.
اهتمام به پژوهش و تولید نمایش و نمایشنامه‌های فاخر و متعهد،نگاه جدی به تولید آثار فاخر، فرهنگی و نیز ،تولیدآثار مبتنی بر مضامین دینی ، عاشورایی، علوی، رضوی ، دفاع مقدس و ...، توجه جدی به گروه‌های نمایشی شهرستانی، کشف و توجه جدی به استعدادهای جوان ‌و برنامه‌ریزی و تلاش برای گسترش مخاطبان و تحقق شعار تئاتر برای همه را از جمله محورهای سیاست‌ها و برنامه‌های مرکز هنرهای نمایشی عنوان کرد و اظهار داشت: قطعاَ برآیند نتایج برنامه‌ها و سیاست‌های جدید مرکز هنرهای نمایشی را ا ز این پس شاهد خواهید بود.
مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره به نمایش «هدا گابلر» در مجموعه تئاترشهر گفت: علیرغم آنچه که از عدم رضایت نسبت به وضعیت کنونی تئاتر عنوان کردم و بسیاری از هنرمندان جامعه ما نیز نسبت به آن رضایت کامل ندارند، برخوردهایی از این دست را که معلوم نیست از سر غرض‌ورزی است و یا ناآگاهی نشانه ظلم آشکار و دشمنی نسبت به ماهیت تئاتر می‌دانم و هر انسان آگاهی که مختصر اطلاعاتی نسبت به تئاتر و نویسندگان این حوزه، مسئولین این حوزه و ... داشته باشد به راحتی به ناعادالانه بودن چنین اظهارنظرهایی پی خواهد برد.
به گفته وی ایبسن در دنیا نویسنده شناخته شده‌ای است و از آن هم به عنوان منتقد بزرگ فساد درجوامع غربی و نویسنده‌ای مردم‌گرا و اخلاق‌گرا اسم برده شده است. اکثر آثار این نویسنده در ایران ترجمه شده و بعضی از آنها در رسانه ملی هم پخش شده است و نسبت اباحه‌گری و ابتذال و نیست انگاری به این نویسنده فقط از روی جهالت است.
مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن قدردانی از نگاه‌های هوشمندانه و حساسیت دلسوزانه‌ای که در رسانه‌ها وجود دارد،خاطرنشان کرد: مواظب باشیم بعضاَ ‌از سر غفلت و ناآگاهی و یا غرض‌ورزی به تئاتر و تئاتری ظلم نکنیم و شایسته نیست به خاطر برخی سوءتفاهمات و استنباط‌های شخصی و احساسی، تن تئاتر و هنرمندان تئاتر را بلرزانیم.
به گفته وی،‌ مرکز هنرهای نمایشی با اهتمام، دقت و حساسیت، خود را پاسدار ارزشهای اخلاقی و اعتقادی می‌داند و مصرانه و مستمر، بر آن است تا از آثاری حمایت کند که منطبق بر ارزشها و منویات اخلاقی و اعتقادی جامعه باشد و به شدت از این حوزه مراقبت می‌کند و اگر احساس کند گروهی یا جریانی در این زمینه قصور داشته، شدیداَ برخورد می‌کند.
مسافرآستانه یادآور شد: نمایش هدا گابلر ‌در سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته و از آن زمان تاکنون در نوبت اجرای عمومی بوده است. در آن اجراها هم بسیاری از خبرنگاران، منتقدان و عکاسان، تماشاگر این نمایش بودند و اخبار و گفت‌ وگوهای بسیاری نیز، از آن در رسانه‌ها منتشر شده است ولی هیچ‌ گاه، چنین نسبت‌های ناروایی به آن داده نشده است.
وی افزود: بنده نه به دلیل مسئولیتم بلکه به عنوان یک نفر علاقه‌مند به تئاتر اغلب نمایش‌ها را می‌بینم. این نمایش را از نزدیک تماشاگر بودم و علیرغم اینکه نظرات و نقدهایی نسبت به این اجرا دارم، به طورکلی همه آنچه که در اظهارنظرها آمده است تکذیب می‌کنم.
به گفته وی، آنچه دستاویز برخی اظهارنظرهای شتابزده را پیرامون این نمایش سبب شده، عکس‌هایی است که متأسفانه به صورت غیرقانونی و بدون مجوز از اولین اجرای آن که ویژه خبرنگاران و منتقدین بوده است، صورت گرفته،‌اجرایی که برای اولین بار با لباس، گریم، دکور صورت گرفته و قطعاَ، ‌در همه آنها نقایص بسیاری وجود دارد و شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی پس از این اجرا نظارت‌های لازم را با حساسیت‌های ویژه متذکر شده و به اصلاح آن پرداخته است.
مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن تشکر از همه رسانه‌های دلسوز و مسئولین فرهنگی، خواستار همدلی و همیاری با خانواده تئاتر شد و اظهار امیدواری کرد تا با حمایت‌های جدی از حوزه تئاتر شاهد پویایی و اعتلای این هنر باشیم.
وی با بیان اینکه تئاتر یک محصول فرهنگی است از همه طیف‌های جامعه خواست در نقد آثار فرهنگی رویکردهای فرهنگی داشته باشیم و همه کمک کنیم تا هنرمندان تئاتر کشور به جای دغدغه‌های پیش پاافتاده و روزمرگی و رفاهی، به رسالت، جایگاه، اهداف کلان و ساختارهای محتوایی، مضمونی و اجتماعی تئاتر بیندیشند و منصفانه در تمامی زمینه‌های مشارکت کنند.


فارس: در تمامی برنامه‌های نمایشی و تئاتر روال بر این است که اولین اجرا را با حضور خبرنگاران ، عکاسان و تصویربرداران برگزار می‌نمایند. هدف از دعوت رسانه‌ها در اولین اجرا بخاطر پوشش خبری مناسب و تبلیغ برای اجرا و عدم مزاحمت برای مخاطبان در روز های بعدی اجرا می باشد. چون ممکن است تمرکز مخاطب با صداهای شاتر دوربین ها و حرکت عکاسان در سالن و نورسنجی‌ها در روی صحنه به هم بریزد و برای جلوگیری از این حاشیه هاست که همیشه در هر نمایشی اولین اجرا مخصوص نماینده رسانه‌ها(خبرنگار و عکاس) است.
از سوی دیگر هدف از اجرای نمایش ویژه نمایندگاه رسانه‌های خبری نوعی تبلیغ برای نمایش است به این ترتیب که خبرنگاران با تهیه عکس و خبر درباره نمایش و انتشار آن زمینه آشنایی مخاطبان با اثر را فراهم می کنند. چون برنامه های تئاتر مخاطبان خاصی دارد که از طریق انتشار اخبار و تبلیغات در حد پوستر و ارسال دعوت‌نامه به نمایش آن می‌روند و اینگونه ساپورت رسانه ای بخصوص در قالب تصویر خیلی برایشان مهم است. زیرا در جذب مخاطب تاثیر بسزایی دارد. بنابراین این اجرا مختص خبرنگاران و تصویربرداران بوده و بحث مجاز و غیر مجاز منتفی است.
ثانیا خبرنگاران و عکاسان و تصویربرداران طبق روال همیشگی با مراجعه به واحد روابط عمومی و معرفی خود به عنوان خبرنگار و عکاس با ارائه کارت شناسایی، مجوز حضور در سالن نمایش ویژه را دریافت می‌کنند که خود به منزله آزادی برای تهیه عکس و گزارش است. لازم به ذکر است، نامه(مجوز) اخذ شده موجود است و در صورت لزوم در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد