یک تیر و دونشان اصولگرانماها برای حذف اقلیت با سؤال از رئیس‌جمهو

تعدادی از نمایندگان اصولگرانمای مجلس که به‌طور پنهانی به‌دنبال داغ کردن فضای طرح سؤال از رئیس‌جمهور هستند، سناریوی درگیر کردن اقلیت مجلس در این طرح برای حذف آن‌ها از سوی نهادهای نظارتی را تدارک دیده‌اند.

به گزارش رجانیوز، این نمایندگان اصولگرانما قصد دارند نمایندگان عضو فراکسیون اقلیت را که به‌ویژه در برخی شهرستان‌ها در انتخابات سال 90 مجلس احتمال رأی‌آوری دارند، به‌عنوان جریان پیشرو در زمینه طرح سؤال از رئیس‌جمهور معرفی کنند و سپس با نهادهای نظارتی برای رد صلاحیت آن‌ها وارد مذاکره شوند.

طبق اصل 88 قانون اساسی برای طرح سؤال از رئیس‌جمهور، مجلس نیازمند حداقل‏ یک‏ چهارم‏ امضای کل نمایندگان است که با احتساب مجموع 290 نماینده مجلس شورای اسلامی، باید 73 نماینده مجلس برای فراخواندن رئیس‌جمهور به مجلس امضا کنند.

اما به‌دلیل اینکه اصولگرانماها از طرفی نصاب لازم را برای جمع کردن 73 امضا ندارند و از طرف دیگر، مایل نیستند سند بدنامی این کار در نظر رهبری و مردم به نام آن‌ها زده شود، رایزنی‌های فشرده‌ای را با برخی نمایندگان فراکسیون اقلیت برای جلوداری در این سناریو آغاز کرده‌اند.

همزمان با این رایزنی‌ها، برخی رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرانما، خط تحریک فراکسیون اقلیت را با طرح مسائلی مانند منزوی و بی‌اثر شدن این فراکسیون در پیش گرفته‌اند.

اصولگرانماها به موازات تحریک فراکسیون اقلیت، درصدد جلب موافقت نهادهای نظارتی برای رد صلاحیت این افراد به‌دلیل پیگیری سؤال از رئیس‌جمهور هستند تا با یک تیر دو نشان زده باشند و هم مسئولیت سؤال از رئیس‌جمهور را به گردن این طیف بیاندازند و هم زمینه حذف آن‌ها در انتخابات سال آینده را فراهم کنند.

علی مطهری در جلب نظر نمایندگان برای امضای سؤال از رئیس‌جمهور ناکام بود و اکنون برخی چهره‌های دیگر که در آینده اطلاعات بیشتری از آن‌ها منتشر خواهد شد، در این زمینه فعال هستند.

این استدلال که "تابوی سؤال از رئیس‌جمهور باید شکسته شود" و ادعای ادامه اقدامات غیرقانونی دولت، بهانه اصلی این جریان برای تحریک نمایندگان است. این در حالی است که در مقابل این حاشیه‌سازی‌ها دکتر احمدی‌نژاد به‌دلیل اجرای طرح ملی هدفمند کردن یارانه‌ها به‌طور چشمگیری از حاشیه‌های دولت کاسته و برای ضربه ندیدن اجماع ملی و حفظ آرامش کشور به تحرکات ایذایی و حاشیه‌ها واکنش نشان نمی‌دهد.

تعداد معدودی از افرادی که طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا کردند، در مورد افشای نام خود به‌شدت نگران هستند و تاکنون هیچ‌یک از آن‌ها حاضر نشده است، در رسانه‌ها و یا در راهروی پارلمان خبری از این اقدام خود به خبرنگاران بدهد.

اکثریت نمایندگان مجلس با طرح سؤال از رئیس‌جمهور که سابقه آن به مجلس اول و ماجرای بنی‌صدر باز می‌گردد، آن‌هم در شرایطی که کشور درگیر اجرای طرح ملی هدفمند کردن یارانه‌ها است و دولت توفیقات قابل توجهی در امور داخلی کشور و سیاست خارجی داشته است، مخالف هستند و این اقدام را نوعی گروکشی سیاسی در راستای پروژه مشغول سازی دولت می‌دانند.

دو روز قبل،‌ کمیته موسوم به کمیته منتخب مجلس در کارگروه حل اختلاف که البته بنا به گفته صدر نایب رئیس دوم مجلس کارگروه منتخب لاریجانی بود، نه مجلس، در نامه‌ای که علی لاریجانی آن را برای آیت‌الله جنتی فرستاد، مدعی شده که "مجلس براساس اوامر رهبری از استیضاح و سوال از رییس‌جمهور صرف نظر کرده"

"محمدحسن ابوترابی فرد"، "محمد دهقان"، "محمدرضا باهنر" و "احمد توکلی" به‌عنوان اعضای کمیته نامه را امضا کرده بودند.

هوای نفس مهم‌ترین مانع بصیرت

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در خجسته عید سعید غدیر خم، عید ولایت و امامت، و در آستانه 5 آذر سالروز تشکیل بسیج، در اجتماع 110 هزار نفری بسیجیان، مضمون حقیقی واقعه عظیم غدیر را، تجلی امامت و پیشوایی عادلانه و سعادت بخش همه جوامع بشری در طول تاریخ دانستند و با اشاره به درخشندگی بی نظیر بسیج افزودند: بسیجی ماندن و تقویت اخلاص و بصیرت و استقامت، رمز تحقق وعده تخلف ناپذیر الهی درباره پیروزی نهایی ملت مؤمن ایران است.

ایشان، با تبریک عید سعید غدیر خم به همه ملت ایران و دلدادگان عدالت و آزادگی افزودند: حقیقت و مضمون غدیر، متعلق به همه مسلمانان و همه کسانی است که برای بهروزی انسان، دل می سوزانند.

رهبر انقلاب اسلامی، اعتقاد راسخ شیعیان به جانشینی امیرمؤمنان بعد از پیامبر را، متکی بر دلایل متقن و غیرقابل تردید دانستند و با اشاره به حدیث متواتر غدیر که همه محدثین بزرگ اسلام نقل کرده اند افزودند: همان معنایی که در ولایت پیامبر گرامی اسلام وجود دارد با معرفی و نصب الهی امیرمؤمنان با ابلاغ نبی مکرم، درباره امام علی (ع) نیز محقق است.

ایشان، امیرمؤمنان علی (ع) را در همه دوران زندگی از جمله جوانی، ستاره درخشان و بی نظیر «عرصه های مختلف تقوا، شجاعت، استقامت، بصیرت و دفاع از اسلام و پیامبر» خواندند و افزودند: همه مردم بویژه جوانان در لحظه لحظه زندگی وجود پرعظمت مولای متقیان، نور هدایت و سعادت را دریابند.

حضرت آیت الله خامنه ای نصب الهی جانشین پیامبر و توجه دادن به مسئله امامت را دو جنبه اساسی واقعه غدیرخم دانستند و در تبیین اهمیت مفهوم امامت افزودند: امامت، یعنی فرد و یا گروهی، پیشوایی انسانها و جامعه را در دست گیرند و جهت حرکت آنها را در امر دین و دنیا مشخص کنند و لذا «امامت» در این معنا، مسئله اصلی همه جوامع بشری در طول تاریخ بوده است.

ایشان با استناد به آیات قرآن کریم، امامت را به دو گونه کاملاً متفاوت تقسیم کردند و افزودند: در یک نوع پیشوایی و امامت که انبیاء الهی مصداق کامل آن هستند، امامان عادل، به امر خداوند و در پرتو راهنمایی پروردگار، مردم را به سر منزل مطلوب حیات بشری هدایت می کنند و در نوع دیگری از پیشوایی که فرعون مصداق آن است، مردم به فساد و آتش و هلاکت کشیده می شوند.

رهبر انقلاب اسلامی، در تبیین بیشتر عمومیت مفهوم امامت افزودند: در سکولارترین حکومتهای دنیا نیز، با وجود همه ادعاها درباره جدا بودن مراکز سیاست از مراکز دینی و معنوی، دنیا و آخرت مردم، هر دو، در ید قدرت حاکمان قرار دارد و جهت گیریهای حکمرانان، عملاً، زندگی دنیوی و اخروی آن جامعه را شکل می دهد.

ایشان در همین بحث، دستگاههای بزرگ فرهنگی غرب و زورگویان جهانی را از جمله امامان و پیشوایانی دانستند که همچون فرعون، مردم را به سمت آتش فساد و تباهی و هلاکت می کشانند.

حضرت آیت الله خامنه ای، اقدام نبی مکرم اسلام را در تشکیل حکومت و ایجاد جامعه مدنی نبوی، اثبات این واقعیت خواندند که اسلام در نصیحت و دعوت زبانی خلاصه نمی شود بلکه درصدد تحقق احکام الهی در جامعه است و این هدف نورانی، جز با تشکیل حکومت عادلانه، محقق نخواهد شد.

ایشان، نصب جانشین پیامبر به دستور و الهام الهی را در واقعه غدیر خم، ادامه همین مسیر برشمردند و افزودند: اگرچه تاریخ اسلام، مسیر دیگری رفت اما این خط شاخص و اندیشه سعادت بخش در تاریخ باقی ماند تا اینکه به برکت ایمان و استقامت امام خمینی و ملت ایران در این گوشه از جهان، تحقق یافت و به فضل الهی هرروز در دنیای اسلام، گسترش خواهد یافت.

رهبر انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا در بخش دیگری از سخنانشان اجتماع عظیم 110 هزار نفری بسیجیان را نمادی از بوستان معطر و عظیم بسیج در سراسر کشور خواندند و خاطرنشان کردند: امام بزرگوار ما، با بصیرت و ژرف اندیشی خود، این بوستان را بوجود آورد و با کلام و منش خود آن را به گونه ای آبیاری کرد که روز بروز بالنده تر و پرثمرتر می شود.

ایشان، بسیج را حقیقتی عظیم، درخشان و بی نظیر برشمردند و با اشاره به «حضور «زن و مرد» و «پیر» و جوان و نوجوانان در بسیج، افزودند: حضور همه اقوام و قومیتهای ایرانی و شرکت دانشجویان – استادان، دانش آموزان، معلمان، روحانیان، کارگران، کشاورزان، بازاریان و دیگر «صنوف اجتماعی – علمی و اقتصادی» در بسیج، نشانه فراگیر بودن این مجموعه عظیم و بی نظیر است.

ایشان تلاش دشمنان ملت ایران و دنباله روهای داخلی آنان را برای تحقیر و اهانت به بسیج، ناکام و بی ثمر دانستند و خاطرنشان کردند: آنان با کلام خدا و نبی مکرم اسلام نیز همینگونه رفتار می کنند اما این رفتار محقرانه، از عظمت و درخشندگی ذاتی بسیج، چیزی نمی کاهد.

حضرت آیت الله خامنه ای، همچنین بسیج را مجموعه ای منضبط و سازمان یافته، برشمردند و با تأکید بر کیفیت ایمانی این مجموعه خاطرنشان کردند: از لحاظ کمی نیز هیچ مجموعه ای در جهان به پای بسیج نمی رسد اما مهم این است که بسیج بر « اعتقادات و ایمان و عواطف» متکی است و همین واقعیت، در روزهای دشوار، گشاینده مشکلات و دشواریهای کشور و ملت است.

ایشان قدرشناسی بسیج را وظیفه ای همگانی دانستند و افزودند: در درجه اول، بسیجیان باید شکرگذار حضور در چنین مجموعه ای باشند و لازمه این قدرشناسی، تقویت روزافزون ارکان بسیج، در ذهن و عمل بسیجیان است.

رهبر انقلاب اسلامی، حضور در عرصه های مختلف را یکی دیگر از دلایل اهمیت بسیج برشمردند و خاطرنشان کردند: بسیج اگرچه در میدانهای دشوار نظامی، در اوج هنرنمایی بوده است اما به برکت «اخلاص، ایمان، شجاعت و قدرت ابتکار خود» در هر میدانی وارد شود، پیشتاز و پیشرو خواهد بود همچنانکه جوانان و استادان بسیجی امروز در عرصه علم جزو موفق ترینها هستند و هنرمندان بسیجی نیز، موفقیتهای درخشانی داشته اند.

حضرت آیت الله خامنه ای، اخلاص و بصیرت را ارکان اساسی بسیج دانستند و افزودند: این دو عنصر تعیین کننده، دارای هم افزایی متقابلند به گونه ای که هر قدر، بصیرت فرد بیشتر شود اخلاص او افزون ترخواهد شد و هر اندازه، کسی مخلص تر باشد خداوند نور بصیرت را در او بیشتر می کند.

رهبر انقلاب اسلامی، هواهای نفسانی را مهمترین موانع بصیرت دانستند و با اشاره به عملکرد برخی در فتنه طراحی شده و پیچیده سال 88 افزودند: در آن حوادث، فتنه گرانی برای دست یافتن به قدرت، مصلحت کشور را نادیده گرفتند و به حقانیت روشن یک راه، پشت کردند، به گونه ای که دشمنان درجه یک ملت از اقدامات آنان به هیجان و شوق آمدند و از آنان حمایت کردند اما عده ای این حقایق روشن را ندیدند و نمی بینند، البته برخی هم با وجود اینکه این حقایق را درک و فهم می کنند اما به علت ظلمت دل و هواهای نفسانی، حاضر نیستند به این فهم خود، ترتیب اثر دهند.

فرمانده معظم کل قوا، در بخش دیگری از سخنانشان بسیجی بودن را امری مبارک خواندند اما تأکید کردند: بسیجی ماندن و ایستادگی در راه، مهمتر است و بسیجی ماندن نیز به مراقبت و مواظبت دائم نیاز دارد.

ایشان انقلاب بزرگ ملت پیشتاز و پیشرو ایران را، تلاشی برای تغییر «مسیر جهنمی دنیای غرق در مادیگری» دانستند و افزودند: جمعیت عظیمی از مردم جهان، حقیقت انقلاب سعادت بخش ملت ایران را درک کرده اند اما قدرتمندان جهانی نیز در مقابل فریاد بیدار کننده ملت ایران صف آرایی کرده اند.

رهبر انقلاب اسلامی، تحقق  وعده تخلف ناپذیر الهی و پیروزی ملت ایران را نتیجه نهایی رویارویی جبهه استبداد و استکبار جهانی با انقلاب اسلامی خواندند و خاطرنشان کردند: تا رسیدن به آن آینده روشن، دشمنان چالشهایی بر سر راه این ملت ایجاد می کنند بنابراین باید آمادگی خود را حفظ و تقویت کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای، به روز کردن آمادگیهای ملی، تقویت اخلاص و بصیرت و بسیجی ماندن براساس نیازها و الزامات روز را، رمز موفقیت ملت ایران دانستند و ابراز امیدواری کردند جوانان امروز کشور، شاهد روزی باشند که ملت ایران، بر فراز قله سعادت دنیوی و اخروی ایستاده است و ملتهای دیگر به سمت جایگاه پرافتخار ملت ایران حرکت می کنند.

در این مراسم هنگام ورود فرمانده کل قوا به محل اجتماع صد و ده هزار نفری بسیجیان تعدادی از بسیجیان به نمایندگی از اقوام و قومیتهای مختلف به ایشان خیرمقدم گفتند.

همچنین در آغاز این دیدار سردار سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تبریک عید سعید غدیر، گفت: شجره طیبه بسیج که از مؤلفه های اقتدار ملی کشور محسوب می شود در تلاش است با شفاف کردن شاخصهای اصلی حرکت خود یعنی بصیرت، اخلاص و «عمل به موقع و به اندازه»، توان درونی خود را تقویت کند و در مسیر پاسداری از انقلاب، ابعاد معنوی و آمادگی های فردی و علمی بسیجیان را ارتقا دهد.

همچنین سردار سرتیپ نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین با گرامیداشت تقارن هفته بسیج با عید غدیر گفت: بسیجیان آمادگی خود در تمام عرصه های جهاد از جمله سازندگی، میدان علمی و جنگ نرم افزایش داده اند و امروز هم اجتماع همزمان و میلیونی بسیجیان در 400 شهر تجدید پیمانی است با آرمانهای ولایت و امامت.

همچنین در این دیدار مراسم میثاق نامه بسیج، به نمایندگی از کل بسیجیان قرائت شد.

جزییات انحلال حزب مشارکت و سازمان مجاهدین به نقل از دادستان تهرا

دادستان تهران با انتشار یادداشتی سیر انحلال احزاب مشارکت و سازمان مجاهدین (انقلاب اسلامی) را تشریح و تأکید کرد هرگونه فعالیت این احزاب ممنوعیت و پیگرد قانونی دارد:

یکی از ویژگی‌های انتخابات دهم ریاست جمهوری، قضایا و حوادثی بود که پس از آن رخ داد و قوه قضاییه را با چالش‌های مختلف مواجه ساخت. یکی از این چالش‌ها، مواضع برخی احزاب سیاسی نسبت به این حوادث و نقش آنان در قضایای پس از انتخابات است. اعلام نتیجه انتخابات و نارضایتی برخی کاندیداها و جریانات سیاسی از این نتیجه منجر به، اقداماتی با هدف مقابله با نظام از طریق تظاهرات خیابانی و اغتشاشات شد. این اغتشاش‌ها سبب شد دستگاه‌های اجرایی، نهادهای انتظامی، امنیتی و مراجع قضایی، به طور مستقیم یا غیرمستقیم با مشکلات ناشی از این حوادث دست و پنجه نرم کنند.

تدارک برگزاری تظاهرات خیابانی و درگیر کردن نظام اسلامی با بحران اجتماعی و نقش برخی احزاب سیاسی در شعله ور کردن اعتراض‌ها، موجب گردید دادستان وقت در کیفرخواست صادره علیه اعضای دو حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، ضمن تقاضای تعقیب اعضای اصلی، خواستار انحلال این دو حزب شود، اما از سوی یکی از شعب دادگاه انقلاب اسلامی در این راستا اقدامی صورت نگرفت. از سوی دیگر کمیسیون موضوع ماده‌ی 10 "قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده" مصوب 1360، با توجه به عملکرد این دو حزب در سال‌های گذشته به ویژه در جریانات اخیر، با ارسال گزارشی به دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران، خواستار انحلال این احزاب مذکور شد. سرانجام کمیسیون مذکور مطابق بند 3 ماده ی 17 این قانون،[1] رأساً نسبت به توقیف پروانه ی احزاب یاد شده اقدام نمود. در پی ارسال این گزارش، دادستانی تهران استدلال کرد که انحلال حزب در صلاحیت دادگاه‌ها است، در رایزنی های قضایی در خصوص صلاحیت رسیدگی دادگاه ها با توجه به اطلاق بند 4 ماده ی 17 قانون احزاب، اختلاف نظر وجود داشت؛ این نظرات به شرح زیر بیان و بررسی می شود.

1. صلاحیت دادگاه کیفری استان

برخی با توجه به ماده‌ی 13 قانون احزاب که مقرر می‌دارد: «مرجع رسیدگی به شکایات گرو ه‌ها از کمیسیون موضوع ماده 10، محاکم دادگستری با رعایت اصل 168 قانون اساسی می‌باشد و رأی صادره قطعی است»، دادگاه کیفری استان را صالح به رسیدگی می‌دانند. به این نظر ایراد وارد است؛ زیرا اولاً، قانون، جرم سیاسی را تعریف نکرده است. ثانیاً، هیأت منصفه‌ی سیاسی تشکیل نشده است و آنچه امروزه تحت عنوان هیأت منصفه فعالیت دارد، مربوط به پرونده‌های مطبوعاتی است؛ ثالثاً، پرسش این است که آیا انحلال حزب، مصداق جرم سیاسی است؟ یا آنکه اقدامی حقوقی برای جلوگیری از فعالیت احزاب قانونی دارای پروانه است. این استدلال‌ها، رسیدگی به درخواست انحلال احزاب در دادگاه کیفری استان را با اشکال مواجه می‌ساخت؛ زیرا، تشکیل این دادگاه، منوط به تعریف جرم سیاسی و تشکیل هیأت منصفه بود که تحقق آن موکول به زمان نامشخصی بوده و تضمینی برای رسیدگی در دادگاه صالح نداشت.

2. صلاحیت دادگاه حقوقی

برخی معتقدند با توجه به رویه‌ی جاری در رفع توقیف مطبوعات، مبنی بر این که معترض می‌تواند با تقاضای صدور دستور موقت از محاکم حقوقی و تقدیم دادخواست در ماهیت، اقدام کند، در خصوص انحلال احزاب نیز با توجه به تبصره‌ی 2 ماده‌ی 15 قانون احزاب[2]، می توان به صلاحیت دادگاه حقوقی قائل شد. شیوه‌ای که حزب مشارکت با تقدیم دادخواست ابطالِ تصمیم کمیسیون ماده‌ی 10 اتخاذ کرد، بر همین استدلال استوار است.

3. صلاحیت دادگاه جزایی

برخی معتقدند صلاحیت مربوط به انحلال احزاب، تابعی از تخلفات احزاب به شرح ماده ی 16 قانون مذکور[3] است. در این ماده، مصادیق تخلفات احصاء گردیده که حسب مورد می تواند در زمره‌ی صلاحیت‌های دادگاه‌های عمومی یا انقلاب قرار گیرد. بر پایه‌ی این استدلال، اگر تخلفات احزاب مانند تخلفات مندرج در بندهای "د" و "ه" از سنخ جرایم عمومی باشد، صلاحیت رسیدگی با دادگاه عمومی جزایی است و اگر جرایم ارتکابی در صلاحیت دادگاه‌های انقلاب اسلامی باشد، مانند تخلفات مندرج در بندهای "و" و "ی"، می‌توان درخواست انحلال را به دادگاه‌های انقلاب ارجاع کرد و بر همین مبنا، از آن‌جاکه اعضای اصلی احزاب مذکور، به اتهام جرایم امنیتی تحت تعقیب قرار گرفته و محکوم شده اند، می‌توان دادگاه انقلاب اسلامی را مرجع صالح دانست. بر پایه‌ی این نظریه، دادگاه انقلاب اسلامی تهران می‌تواند به این گونه درخواست‌ها رسیدگی نماید و بدین دلیل که درخواست مذکور از سوی کمیسیون ماده ی 10 قانون احزاب، ارائه شده بود و در قانون احزاب نیز راهکاری برای رسیدگی به درخواست انحلال تعیین نشده است، استنباط دادگاه رسیدگی‌کننده بر این اساس استوار بود که دعوای مطروحه ترافعی نبوده و مستلزم حضور نمایندگان یا وکلای احزاب نمی‌باشد. ضمن آنکه، ماده‌ی 13 قانون مذکور، این تصمیم را قطعی اعلام کرده‌است.

اقدام دیگری که در این زمینه صورت گرفت، تقدیم دادخواست ابطال تصمیم کمیسیون ماده‌ی 10 و صدور دستور موقت برای رفع توقیف از سوی حزب مشارکت به یکی از شعب دادگاه عمومی حقوقی مستقر در مجتمع قضایی شهید بهشتی بود؛ درخواست صدور دستور موقت، از سوی دادگاه رد شد؛ کمیسیون ماده‌ی 10 نیز با این استدلال که درخواست انحلال به دادگاه تقدیم شده است، نیازی به دفاع در پرونده‌ی مطروحه در شعبه‌ی مذکور از مجتمع قضایی شهید بهشتی ندید؛ در نتیجه، دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به موجب دادنامه‌ها ی شماره ی 1468 و 1469 - 1389 حکم انحلال احزاب مذکور را صادر کرد؛ به موجب این حکم از آنجاکه دادگاه، طرف دعوی را کمیسیون ماده‌ی 10 قانون فعالیت احزاب می‌دانست، دادنامه را به کمیسیون مذکور ابلاغ نمود. استدلال دادگاه رسیدگی کننده بر این نکته استوار بود که نیازی به ابلاغ دادنامه به احزاب نیست؛ زیرا، آنها طرف دعوا نبوده اند.

نکته‌ی دیگر این که، دادنامه‌ی صادره از دادگاه انقلاب، پیش از دادنامه‌ی صادره از دادگاه شهید بهشتی صادر شد، اما، مناقشه‌ی این احزاب که پس از صدور حکم دادگاه انقلاب مطرح شد، موجب گردید موجی از تبلیغات منفی علیه قوه قضاییه به‌راه افتد. آن‌ها با انتشار دادنامه‌ای در فضای مجازی، حکم شعبه‌ی دادگاه انقلاب اسلامی تهران را بی اثر دانسته و سخنگوی قوه‌ی قضاییه را به بیان ادعای کذب متهم نموده و وانمود کردند که چنین حکمی صادر نشده است. احزاب مذکور پس از انتشار بخشی از حکم در برخی روزنامه‌ها و ابلاغ آن به کمیسیون ماده‌ی 10، آن را غیرقانونی تلقی کردند. مقاومت و مناقشه‌ی این احزاب در برابر دادنامه‌ی صادره از دادگاه انقلاب اسلامی تهران، نشان داد که این احزاب به قوانین و احکام قضایی احترام نمی‌گذارند و صرفاً احکام و تصمیماتی را قبول دارند که به نفع آن‌ها باشد.

صر‌ف‌نظر از این مناقشات، چالش عمده در این زمینه، فقدان رویه‌ی قضایی منسجم در مقابله با جرایم و تخلفات احتمالی احزاب و گروه‌های سیاسی دارای پروانه است. در حال حاضر با توجه به صدور حکم انحلال به شرح فوق، هرگونه فعالیت این دو حزب ممنوعیت و پیگرد قانونی دارد. انتظار می‌رود این چالش با همکاری حقوق‌دانان و قضات، با حفظ حقوق احزابی که در چهارچوب قوانین کشور فعالیت سیاسی می‌کنند، برطرف شود. در مورد غیرقانونی بودن فعالیت‌های برخی احزاب، همچنین می توان به دادنامه‌ی شماره‌ی2813-2853 -1381/11/28 صادره‌ی از یکی از شعب دادگاه‌های تجدیدنظر تهران اشاره کرد که به موجب آن نهضت آزادی غیرقانونی محسوب شده است، اما تا کنون به طور رسمی اعلام نشده است.

اظهارات اخیر رییس محترم قوه‌ی قضاییه مبنی بر آمادگی ارسال لایحه‌ی جرم سیاسی[4] را باید به فال نیک گرفت.به نظر می رسد با تصویب این لایحه، مناقشه‌های موجود در خصوص تفاوت جرم سیاسی و امنیتی مرتفع شود.[5]

گام‌های نرم‌تر/ گزارش نوامبر 2010 آمانو چه می‌گوید؟

مهدی محمدی: یوکیا آمانو، مدیر کل ژاپنی آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارمین گزارش خود درباره ایران را روز 2 آذر 1389 (23 نوامبر 2010) منتشر کرد. این گزارش اگرچه محرمانه است اما در همان لحظات اول توسط منابع غربی منتشر شد و رسانه های مختلف به تحلیل آن پرداختند. گزارش نوامبر بویژه از دو جهت اهمیت دارد. نخست اینکه این گزارش در فاصله ای کوتاه از مذاکرات 14 آذر (5 دسامبر) ایران و گروه 1+5 منتشر می شود و مهم است که روشن شود غربی ها در آستانه مذاکرات، آژانس را وادار به در پیش گرفتن چه رویه ای کرده اند؟ تجربه گذشته نشان داده که طرف غربی همواره نیت مذاکراتی خود را پیش از مذاکرات، در گزارش های آژانس عیان کرده است. و وجه دوم اهمیت این گزارش این است که یکی دو روز مانده به انتشار آن، رسانه های غربی اخبار و گزارش های مفصلی منتشر کردند در این باره که ایران عملیات غنی سازی را در نطنز متوقف کرده است. تمامی این رسانه ها در گزارش های خود به اظهارات دیپلمات هایی آگاه استناد کرده بود که می گفتند به گزارش آمانو دسترسی دارند. این دیپلمات ها توقف ادعایی خود را به تاثیر ویروس استاکس نت یا تصمیم سیاسی ایران در آستانه مذاکرات ربط می دادند و نتیجه می گرفتند که ایران خودش هم فهمیده در مذاکرات با 1+5 دست پایین را دارد و لذا پیشاپیش کوتاه آمده است. در ایران، روشن بود عملیات غنی سازی طبق برنامه در نطنز ادامه دارد و سوال این بودکه آژانس چگونه می تواند این حقیقت را وارونه جلوه بدهد؟ این موضوع هم بر اهمیت انتشار متن گزارش نوامبر می افزود خصوصا از این جهت که معلوم شود آژانس وضع فنی برنامه ایران را چگونه گزارش کرده است.

 
این یادداشت، مباحث سیاسی، فنی و حقوقی گزارش نوامبر را از خلال بازخوانی متن آن بررسی می کند.
 
الف- وضع فنی برنامه ایران
 
1- مدیر کل در پ 4 یک تغییر فنی نسبت به گزارش قبلی گزارش می کند. می گوید تا 5 نوامبر 2010 کلا 54 مجموعه 164 تایی از ماشین های سانتریفیوژ در کارخانه نیمه صنعتی تولید سوخت در نطنز نصب شده بود (8856 ماشین). علاوه بر این، می گوید از این تعداد به 29 آبشار گاز تزریق می شد (4756 ماشین). این یعنی بیشتر از نصف ماشین ها تا 5 نوامبر (18 روز قبل از انتشار گزارش) گاز دریافت می کرده و مشغول غنی سازی بوده است. از همین جا می توان فهمید که توقفی در عملیات تزریق گاز به ماشین های سانتریفیوژ وجود نداشته است.
 
2- نکته فنی دومی که در پ 4 گفته می شود این است که ایران برای اولین بار تصمیم گرفته 6 آبشار را برای جای دادن 174 ماشین در آن اصلاح کند. آبشارهای ایران تا قبل از این، همه 164 تایی بوده است.
 
3- در پپ 6 و7 می گوید که از فوریه 2007 یعنی زمان آغاز عملیات غنی سازی در نطنز، مجموعا 34737 کیلوگرم UF6 خام به تاسیسات تزریق شده و تا 17 اکتبر 2010 (36 روز قبل از انتشار گزارش) 3183 کیلوگرم UF6 با درصد غنای پایین تولید شده است. پ 6 از گزارش قبلی (سپتامبر 2010) (1) می گفت که ایران تا 6 اوت 2010، 2803 کیلوگرم UF6 کم غنی شده تولید کرده بود. این نشان می دهد که ایران از 6 اوت تا 31 اکتبر 2010 (85 روز) 380 کیلوگرم UF6 کم غنی شده تولید کرده است که حکایت از تولید به طور متوسط روزانه 5/4 کیلو اورانیوم کم غنی شده در تاسیسات نطنز دارد. این هم شاهد دیگری است بر اینکه هیچ توقفی در کار نطنز نداشته است.
 
4- پ 10 نشان می دهد ایران فعالیت تحقیق و توسعه خود بر روی ماشین های سانتریفیوژ جدید را همچنان با دو ماشین IR-4 و IR-m2 ادامه می دهد. عدم وجود دورریز و ترکیب محصول و دور ریز در این بخش نشان می دهد ایران فعلا از کار روی نسل های بعدی ماشین های سانتریفیوژ هدفی جز مطالعه و افزایش مهارت ندارد.
 
5- در پپ 12و 13 می گوید از 9 فوریه تا 19 نوامبر 2010 جمعا با تزریق 352+5/62 (5/414) کیلوگرم UF6 کم غنی شده به آبشارهای 1 و 6 از PFEP، 1/25+8/7 (33)کیلوگرم UF6 20 درصد غنا تولید شده است. این در حالی است که در پ 12 از گزارش قبلی (سپتامبر 2010) گفته بود ایران در فاصله 9 فوریه تا 20 اوت 2010، با تزریق 310 کیلوگرم UF6 کم غنی شده، 22 کیلو هگزا فلوراید اورانیوم با غنای 20 درصد غنا تولید کرده بود. این نشان می دهد ایران در فاصله 20 اوت تا 19 نوامبر (29 روز) 11 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنا تولید کرده است. نکته مهم در اینجا این است که پ 13 نشان می دهد غنی سازی 20 درصد تا 19 نوامبر یعنی تا 4 روز قبل از انتشار گزارش ادامه داشته و هیچ توفقی در روند آن رخ نداده است.
 
6- در پ 16 آژانس خبر از اتفاقات فنی جدید در فردو می دهد که نشان دهنده این است که ایران به رغم فشارها به فعالیت خود در فردو هم ادامه داده است. آژانس می گوید ایران در نامه ای به تاریخ 26 سپتامبر 2010 آن را مطلع ساخته که بنا دارد طرح کلی این تأسیسات را به یک ساختار جدید شامل 12 آبشار برای اهداف تولید و 4 آبشار برای اهداف تحقیق و توسعه‌ای تغییر دهد.
 
7- در پ 17 آژانس تایید می کند که تا 14 نوامبر 2010 (12 روز قبل از انتشار گزارش) هیچ ماشینی وارد این تاسیسات فردو نشده و هیچ نوع آلودگی رادیواکتیو هم در آن دیده نشده است. این نشان می دهد هیچ کدام از جوسازی های رسانه های غربی دربار فعالیت فردو صحیح نیست.
 
8- در پ20 می گوید که: «آژانس می‌تواند تأیید کند که هیچ نشانه‌ای از فعالیت‌های مرتبط با بازفرآوری در ایران ‏صرفا در ارتباط با تأسیسات راکتور تحقیقاتی تهران و همچنین تأسیسات تولید ‏رادیوایزوتوپ مولیبدنیوم، ید و زنون (‏MIX‏) و نیز تمامی تأسیسات دیگر که آژانس به آن ‏دسترسی دارد، وجود ندارد». ‏این بدان معناست که در ایران هیچ نوع عملیات بازفرآوری وجود ندارد در حالی که درخواست توقف بازفرآوری جزو درخواست های قطعنامه های شورای امنیت از ایران است. سوال این است: چیزی را که وجود ندارد چگونه می توان متوقف کرد؟ لحن و جمله بندی این بخش، نسبت به لحن و جمله بندی گزارش قبلی (سپتامبر 2010) تا حدود زیادی مثبت تر وملایم تر است. مدیرکل در پ 19 از گزارش قبلی نوشته بود: «آژانس به نظارت بر استفاده از سلول داغ در رآکتور تحقیقاتی تهران (‏TRR‏) و تاسیسات ‏تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن، ید و زنون (‏MIX‏) ادامه داده است. آژانس یک بازرسی و ‏یک ‏DIV‏ در ‏TRR‏ را در 1 اوت 2010 و یک ‏DIV‏ را در تاسیسات ‏MIX‏ در تاریخ 31 ‏ژوئیه 2010 انجام داد. هیچ گونه شواهدی در مورد بازفرآوری و فعالیت‌های مربوطه در ‏این تاسیسات مشاهده نشده است. در حالی که ایران اظهار داشته است که فعالیت‌های ‏مرتبط با بازفرآوری در ایران وجود ندارد، آژانس تا زمانی که اجرای پروتکل الحاقی ‏توسط ایران امکان‌پذیر نباشد، می‌تواند این موضوع را فقط در رابطه با این دو تاسیسات تایید ‏کند».‏ درست است که آژانس درگزارش نوامبر 2010 هم همچنان سعی کرده تایید نهایی عدم وجود بازفرآوری در ایران را به درخواست غیر قانونی اجرای پروتکل الحاقی مشروط کند، اما این بار تحت فشار ایران و جنبش غیرمتعهدها مجبور شده ادبیات نرم تری را به کار ببرد و از جمله تایید کند که بازفرآوری علاوه بر دو تاسیسات یاد شده، در هیچ تاسیسات دیگری که آژانس در ایران به آن دسترسی دارد وجود ندارد. این دقیقا به این معناست که آژانس می خواهد بگوید در ایران هیچ فعالیت بازفرآوری وجود ندارد اما به دلایل مشخصا سیاسی عبارت خود را کمی پیچیده کرده است.
 
9- در پ 24 می گوید که ایران تا 9 نوامبر2010 هنور نصب تجهیزات لازم برای تولید سوخت راکتور تهران را آغاز نکرده است. بنا بود عملیات تولید سوخت راکتور تهران در UCF اصفهان در نوامبر 2010 آغاز شود.
 
ب- مباحث حقوقی
 
1- در پ 5 تایید می کند که در دوره زمانی حدودا یک ساله 18 نوامبر 2008 تا 22 نوامبر 2009 راستی آزمایی تعادل مواد (حسابرسی) هیچ انحرافی را نشان نمی دهد.
 
2- در پ 8 تایید می کند تاسیسات نطنز کاملا بر اساس اطلاعات طراحی ارائه شده فعالیت کرده است.
 
3- در پ 6 می گوید آژانس همچنان قادر به راستی آزمایی فهرست اقلام فیزیکی در نطنز است.
 
4- در پ 7 می گوید که: «مواد هسته‌ای در تاسیسات غنی‌سازی سوخت (شامل تزریق، محصول و دور‌ریز) بهعلاوه تمام آبشارهای نصب شده و ایستگاه های تزریق و تخلیه تحت نظارت و کنترل آژانس باقی هستند». معنای روشن این بند این است که هیچ چیز در نطنز از چشم آژانس پنهان نیست و هرگونه ابراز نگرانی نسبت به این تاسیسات فاقد مبنای واقعی است.
 
5- در پ 12 می گوید آژانس در PFEP هم قادر به راستی آزمایی موجودی اقلام فیزیکی هست. این هم نشان می دهد غنی سازی به طور کامل زیر نظر آژانس است.
 
6- در پ 14 می نویسد: «آژانس تا 12جولای 2010، بر اساس نتایج آزمایش نمونه‌های محیطی بدست در تاسیسات غنی‌سازی آزمایشی سوخت و سایر فعالیت های راستی‌آزمایی، به این نتیجه رسید که این تاسیسات همانگونه که توسط ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی اعلام شده بود، فعالیت کرده‌اند». این نشان می دهد میان آنچه به آژانس گفته شده و آنچه درون تاسیسات انجام می شود هیچ مغایرتی وجود ندارد.
 
7- در پ 17 یک بحث حقوقی بسیار مهم از قول ایران نقل می شود. آژانس از ابتدای اظهار فردو در سپتامبر 2009 مکررا از ایران خواسته است اطلاعات بیشتری را درباره زمان بندی طراحی و ساخت تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو و هدف اصلی آن ارائه کند. آژانس همچنین چندین‌بار بر نیاز به دسترسی به شرکت های درگیر در طراحی و ساخت تأسیسات فردو تأکید کرده است. پاسخ ثابت ایران به این اظهارات همواره این بوده است که «هیچ مبنای قانونی» برای این درخواست ها وجود ندارد و ایران صرفا طبق موافقت نامه پادمان های خود با آژانس همکاری خواهد کرد. آژانس در این پ می نویسد: «ایران در نامه ای به تاریخ ایران 16 نوامبر 2010 اعلام کرد که بیانیه‌های این کشور در ارتباط با ‏زمان بندی و هدف تأسیسات غنی‌سازی فردو باید از سوی آژانس به عنوان "یک حقیقت" ‏در نظر گرفته شود و اینکه درخواست آژانس برای دسترسی به شرکت‌های درگیر در ‏طراحی این تأسیسات و همچنین اسناد طراحی بیشتر این تأسیسات، نه تنها در تطابق با ‏توافقنامه پادمان‌ها نیست بلکه فراتر از پروتکل الحاقی نیز به حساب می‌آید».(2)
 
8- در پ 24 آژانس تایید می کند که تمامی UF6 تولید شده در اصفهان تحت نظارت آن است.
 
9- در پ 26 می گوید که آژانس بر سوخت بوشهر را هم نظارت کامل دارد: «ایران در ماه می سال 2000 میلادی پرسش نامه اطلاعات طراحی نیروگاه اتمی بوشهر را ‏تحویل آژانس داد. آژانس از نوامبر 2000 به طور دایم در حال بررسی و تایید طرح‌ها در ‏نیروگاه اتمی بوشهر بوده است. در 26 نوامبر سال 2007 و قبل از انتقال محموله سوخت ‏تازه برای نیروگاه بوشهر از روسیه، این محموله پس از بررسی های لازم توسط آژانس، ‏تایید و مهر و موم شد».
 
10- در پ 31 باز با لحنی تعدیل شده از ایران می خواهد در تصمیم خود برای عدم پذیرش 38 بازرس که در 16 ژانویه 2007 ارائه شده تجدید نظر کند. در ابتدای این بند از ایران بابت پذیرش بازرسان جدید تشکر شده است. این اتفاقی است که عینا در گزارش های قبلی هم رخ داده بود.(3)
 
11- پ 34 حاوی نکته مهمی است. آژانس برای نخستین بار از زمان انتصاب یوکیا آمانو و در یک حرکت نادر در کنار اشاره به موضوع مطالعات ادعایی، به این مسئله هم اشاره کرده که یک مدالیته (برنامه کاری) بین ایران و آژانس در سال 2007 وجود داشته که ایران به تعهد خود طبق آن برنامه کاری عمل کرده است. از جمله همانطور که آژانس به صراحت می گوید بخش اعظم آن برنامه کاری، کامل شده و در مورد مطالعات ادعایی هم ایران به تعهد خود طبق مدالیته که ارائه یک ارزیابی بوده، در می 2008 عمل کرده است. آژانس می نویسد: «بخش اعظم فعالیت های مورد اشاره در برنامه کاری که در سال 2007 مورد توافق ایران و آژانس قرار گرفت (INFCIRC/711)تکمیل شده است هنوز هم مواردی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. بر اساس این برنامه کار، ایران ملزم بود ارزیابی مدارک مربوط به تحقیقات خود که امکان دسترسی ایران به آن‌ها از طریق آژانس امکان‌پذیر شده بود را در اختیار آژانس قرار دهد. آژانس از ایران به واسطه دریافت گزارش 117 صفحه‌ای می 2008 قدردانی می‌کند که البته ایران مدعی تقلب و دستکاری این سند است». سوالی که در باره ایران بند مطرح است این است که چرا آژانس در 3 گزارش قبلی خود به این موضوع هیچ اشاره ای نمی کرد و چنان گزارش می داد که گویی اصلا مدالیته ای وجود نداشته است؟ اگرچه روایت آمانو از مدالیته اوت 2007 کامل نیست و از جمله به این موضوع اشاره نمی کند که ایران تمامی مسائل باقی مانده در گذشته برنامه هسته ای خود را طبق این برنامه کاری حل کرده و مطالعات ادعایی هم در این سند به عنوان یک «موضوع» (issue) در نظر گرفته نشده بود، ولی نفس اشاره به برنامه کاری اوت 2007 در کنار مسئله مطالعات ادعایی نشان دهنده این است که آژانس پذیرفته در روند پیشین گزارش دهی آن یک نقص جدی وجود داشته است. در واقع انعکاس این مطلب در گزارش نوامبر 2010 نوعی اعتراف ضمنی از جانب آژانس به این نکته است که در گزارش های پیشین صرفا به دلیل تاثیرپذیری از فشارها و ملاحظات سیاسی بخشی از واقعیت های مهم موجود در پرونده هسته ای ایران را منعکس نکرده است. سوالی که اکنون آژانس باید به آن پاسخ بدهد این است که اگر این موضوع قابل گزارش بوده چرا در گزارش های قبلی به آن اشاره نمی کرده و اگر قابل گزارش نبوده چرا در این گزارش منعکس شده است؟ این سوال چالشی جدی برای آژانس خواهد بود تا از برخورد سلیقه ای و گزینشی با اطلاعاتی که در اختیار دارد، خودداری کند. دکتر سلطانیه در نشست سپتامبر 2010 شورای حکام، یک جمع بندی دقیق از اعتراض ایران به نحوه گزارش دهی آژانس از مطالعات ادعایی انجام داده که به دلیل اهمیت موضوع آن را عینا در اینجا نقل می کنیم. دکتر سلطانیه می گوید: « مطلب مهم دیگر در رابطه با باصطلاح " مطالعات ا دعایی" است. آژانس بایستی به خاطر داشته باشد که طبق ‏مدالیتی حل و فصل موضوعات باقیمانده ‏(INFCIRC/711) این یک موضوع باقیمانده نیست. بعلاوه ‏همانگونه که از سوی مدیرکل قبلی اعلام شده این واقعیت که مطالب مربوطه به مطالعات ادعایی فاقد اصالت ‏بوده، هیچ گونه مواد و قطعات هسته ای در رابطه با مطالعات ادعایی وجود نداشته است در این گزارش حذف ‏شده اند. درهمین زمینه مفهوم " ابعاد نظامی احتمالی "یقینا خارج از چارچوب مدالیتی (INFCIRC/711) که ‏قبلا درمورد آن با آژانس مذاکره و ‏ مورد توافق قرار گرفته و همچنین شرح وظایف آژانس قرار می گیرد.‏ مایه بسی تاسف است که علیرغم توضیحات تفصیلی ما قبل از توزیع گزارش، گزارش مدیرکل واقعیاتی را که ‏قبلا از سوی سلفش بر اساس گزارش بازرسان و بدبنال صدها ساعت بازرسی گسترده گزارش شده بود کاملا از ‏قلم انداخته است. نادیده انگاشتن کامل برنامه عمل (INFCIRC/711) که در سال 2007 توسط روسای سه ‏بخش آژانس شامل معاون مدیرکل، حقوقی و روابط خارجی مورد مذاکره قرار گرفته و متعاقبا به تایید شورای ‏حکام رسید، موجب تضعیف ابتکار صادقانه مدیرکل قبلی بوده و مایه نگرانی جدی می باشد. به همگان بویژه ‏آقای مدیرکل یادآور می شوم که طی 7 سال گذشته ادعاهای متعددی درخصوص سایتهای نظامی از سوی ‏ایالات متحده مطرح گردید که بواسطه راستی آزمایی طولانی و گسترده آژانس ثابت شد که تمامی آنها بی ‏پایه می باشد».
 
12- پ 37 یک نمونه مثال زدنی از سیاسی کاری های آمانو است. او در پاراگراف می نویسد: «درحالی که آژانس همچنان توانسته است عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در ایران ‏را ‏تایید نماید، اما برای اینکه آژانس بتواند تایید کند که تمام مواد هسته ای ایران برای ‏فعالیت های ‏هسته ای صلح آمیز هستند، ایران همکاری لازم را به عمل نیاورده است».‏ ‏برای اینکه تفاوت ها روشن شود بهتر است ببینیم محمد البرادعی همین موضوع را چگونه گزارش می کرد. او در مجموعه گزارش های خود در مورد برنامه هسته ای ایران عبارات یکسانی را در این مورد به کار برده و آن را در طول زمان تغییر نداده است. به عنوان نمونه، البرادعی در پ 22 از گزارش سپتامبر 2008 خود –که جزو آخرین گزارش هایی است که او درباره برنامه هسته ای ایران ارائه کرده- می نویسد: «آژانس قادر بوده است راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اظهار شده را در ایران ادامه ‏دهد. ایران دسترسی آژانس را به مواد اظهار شده هسته ای فراهم نمود و گزارش های لازم ‏حسابرسی مواد در رابطه با مواد و فعالیت های هسته ای اظهار شده را در اختیار آژانس قرار داده ‏است». ‏وی در پ 23 از همان گزارش می نویسد: «پروتکل الحاقی را مرحله اجرا در نیاورد، آژانس قادر نخواهد بود که تضمین معتبری را در ‏خصوص عدم وجود مواد و فعالیت های هسته ای اظهار نشده در ایران، ارائه نماید». ملاحظه می کنید که در گزارش های البرادعی میان دو مفهوم «مواد اظهار شده» و «مواد اظهار نشده» به صراحت تفکیک می شد. البرادعی مکررا تایید کرده است که مواد هسته ای اظهار شده ایران کاملا تحت نظارت و فاقد هرگونه انحرافی است و در مورد وجود یا عدم وجود مواد اظهار نشده هم بدون اینکه قضاوتی کند فقط می گوید تا زمانی که پروتکل الحاقی اجرا نشود، قادر به اظهار نظر نیست. آمانو اما، این تفکیک مفهومی مهم را کنار گذاشته و به طور فله ای فقط می گوید که به راستی آزمایی مواد هسته ای در ایران ادامه می دهد اما نمی تواند عدم انحراف «کل» مواد هسته ای موجود در ایران را تصدق کند. ابهامی که این نوع گزارش نویسی ایجاد می کند این است که گویی «کل» مواد هسته ای ایران چیزی بیشتر از آن چیزی است که ایران اظهار کرده است در حالی که نه آمانو و نه هیچ یک کشورهای غربی تا امروز قادر به ارائه یک شاهد جزئی هم نبوده اند که نشان دهد در ایران مواد، تاسیسات یا فعالیت اظهارنشده ای وجود دارد. آمانو به تغییر عبارت های موجود در گزارش های البرادعی تلاش می کند نوعی ابهام در سرنوشت مواد ایران را القا کند اما از آنجا که دستش از هر نوع بینه ای خالی است هرگز نتوانسته از حد لفاظی فراتر برود. سوال این است که چرا آمانو تفکیک مفید و روشن کننده بین «مواد اظهار شده» و «اظهار نشده» را کنار گذاشته است؟ هر وقت آمانو حاضر به پاسخ دادن به این سوال باشد، می توان تفاوت های گزارش نویسی حرفه ای و گزارش نویسی مغرضانه را بهتر درک کرد.(4)
 
13- در پ 38 آژانس به ناچار یک بار دیگر لحن خود را تغییر داده و عبارتی را در گزارش خود گنجانده است که در گزارش های قبلی وجود نداشت. در این پ آمده است: «آژانس اذعان می دارد که ایران پرسشنامه ‏اطلاعات طراحی (‏DIQ‏) اصلاح شده کارخانه غنی سازی سوخت فوردو و اعلام زود هنگام بارگذاری ‏سوخت در نیروگاه هسته ای بوشهر را به آژانس ارایه داده است». این بدان معناست که برخلاف آنچه رسانه ای های غربی دائما درصدد القاء آن هستند، ایران در برخی موارد، فراتر از تعهدات خود، درباره ارائه اطلاعات مربوط به برنامه هسته ای اش در حال همکاری با آژانس است.
 

فتنه‌ جدیدبا ظاهری موجه در راه است

فتنه‌ جدیدبا ظاهری موجه در راه است


 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد: دشمنان نظام اعتقاد دارند در فتنه 88 با شعارهای غیرمذهبی و با روزه‌خواری وارد میدان شده و شکست خوردند اما امروز طرح‌ریزی می‌کنندتا با ظاهری موجه در مقابل ملت ایران بایستند.

 

سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با گرامیداشت هفته بسیج، گفت: تقارن هفته بسیج و عید غدیرخم بسیار معنادار است و عید ولایت روز کرامت انسانی و روز فرصت است که انسان از سوی خدای متعال پیدا می‌کند.
نقدی خاطرنشان کرد: در روز عید غدیر رسما اعلام شده که خداوند راضی نیست که جز خودش کس دیگری بر بندگانش حکومت کند و در این راه انسان‌هایی که جلوه صفات و اسماء خداوند هستند و آنچه را که خداوند می‌خواهد و می‌دانند ولی خدا هستند.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه تصریح کرد: مقام معظم رهبری روز گذشته در جمع 110 هزار نفر از بسیجیان سخنان نورانی و گوهرباری در خصوص ولایت، امامت و نقش آن در هدایت جامعه ایراد فرمودند.
وی با بیان اینکه صلاح و فساد یک جامعه به امرای آن جامعه بستگی دارد، تاکید کرد: خداوند خواست که خلیفه از جانب او حضور داشته باشد که انسان‌ها را به سعادت برساند.
نقدی افزود: بسیج که به فرمان امام‌خمینی(ره) تشکیل شد ثمره ولایت است و بسیج دنبال‌کننده مسیر ولایت است.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه در آیات سوره مائده به وصف ولایت و همراهان ولایت اشاره شده است، خاطرنشان کرد: قرآن‌کریم دنبال‌کنندگان مسیر ولایت و جاری‌کنندگان این مسیر در بستر جامعه را حزب‌الله می‌نامد که خداوند به حزب‌الله وعده پیروزی داده است.
وی با تاکید بر اینکه بسیج همان حزب‌اللهی است که در قرآن آماده و جاری‌کننده ولایت در رگ‌های اجتماع است، تصریح کرد: امام‌خمینی‌(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی با کمک مردم و جاری‌کنندگان ولایت در بستر جامعه به مبارزه با فتنه‌های متعدد رفته و این فتنه‌ها یکی پس از دیگری خنثی شد.
نقدی افزود: حتما فتنه‌های سال 60 و 59 را به یاد دارید که با یک فرمان ولایت و با میدان آمدن حامیان ولایت با پیروزی همراه بود.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه در جنگ تحمیلی نیز با وارد عمل شدن بسیج و با توجه به ظرفیت‌های محدود نظامی ورق به نفع انقلاب اسلامی، گفت: نقش بسیج در دوران دفاع مقدس به حدی بود که مقام معظم رهبری فرمودند "اگر بسیج نبود سرنوشت جنگ چیزی دیگری می‌شد و دشمن بر ما غلبه می‌یافت ".
نقدی تاکید کرد: پس از جنگ تحمیلی نیز بسیج در پیشبرد علمی و شکستن تحریم‌ها، حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و یادواره‌های شهیدان تلاش داشت.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر اینکه با فتنه‌هایی که دشمنان داشتند، بسیج با اشراف کامل ملت را از این فتنه‌ها عبور داد، خاطرنشان کرد: در دوران ستم‌شاهی ملت ایران ملتی بود که زیر پای استعمار و چکمه‌های آمریکا بود و اعضای کابینه با یک تلفن مقامات آمریکایی تعویض می‌شد اما اکنون ملت ایران در اوج قدرت در دنیا قرار گرفته است.
نقدی با بیان اینکه ملت‌های آزادی‌خواه جهان ملت ایران را اسوه و آرمان خود می‌دانند، اظهار داشت: ایستادگی ملت ایران و بصیرت بسیجی و بسیجیان با پاداش الهی همراه بود و پاداش خداوند پیروزی‌های زنجیره‌ای بود که نصیب ملت ایران کرده است.
وی با اشاره به اینکه امروز مشاهد می‌کنیم که رژیم صدام کجاست و ملت ایران کجاست، تاکید کرد: ملت ایران در فتنه سال 88 با بصیرت خود و پشت سر ولایت‌فقیه پیروز شد و این پاداشی الهی بود.
نقدی در ادامه گفت: امروز در حوزه‌های علوم، سیاست و ... ملت ایران به پیروزی‌هایی رسیده است و کار به جایی رسیده که آمریکا در بحث حقوق بشر پای میز محاکمه کشیده شده است.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر اینکه امروز ایران محبوب‌ترین ملت در دنیا است، اظهار داشت: امروز قلوب ملت‌ها در دنیا توسط ملت ایران فتح شده است.
نقدی خاطرنشان کرد: پیروزی‌های پی در پی ملت ایران به دلیل بصیرت بسیجی ملت ماست و اگر تا امروز این همه عزت و پیروزی کسب کردیم مطمئنا با ولایت بوده و در پیروزی‌های بعدی نیز با حزب‌الله و ولایت به پیروزی خواهیم رسید.
وی با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی 30 سال ما را تجربه کرده‌اند اما باز هم سر عقل نیامده و دست به توطئه‌ بر علیه کشورمان می‌زنند، تاکید کرد: دشمنان انقلاب اسلامی اعلام می‌دارند که در فتنه سال 88 با شعارهای غیرمذهبی و شعارهایی بر علیه لبنان و فلسطین و با روزه خواری وارد میدان شدند و شکست خوردند و اکنون طرح‌ریزی می‌کنند که با ظاهری موجه در مقابل ملت ایران بایستند اما ملت ایران با بصیرت خود حتی از 100 نقاب اسلام‌فریبی، دشمن را شناسایی کرده و بیرون می‌کشد.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه نمازجمعه بهترین میدان بصیرت است، تصریح کرد: با تکیه بر تقوا و بصیرت انشاءالله این فتنه دشمن را نیز شناخته و از آن عبور خواهیم کرد.
وی افزود: دشمنان نظام اسلامی دل به این بسته‌اند که در اجرای قانون تحول اقتصادی بحران‌هایی صورت گیرد تا با سوء استفاده از آن به آشوب بپردازند اما ملت ایران با همدلی و دولت با شناخت نیازهای مردم اجازه این اتفاق را نخواهند داد و از این مسیر نیز به سلامتی عبور خواهیم کرد.
نقدی در ادامه گفت: دشمنان نظام اسلامی به ایجاد تفرقه قومی و مذهبی چشم دوخته‌اند اما ملت ما طمع شیرین وحدت را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی چشیده و در این راه اقوام و مذاهب ایرانی مسیر نورانی خود را ادامه خواهند داد.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: دشمنان انقلاب اسلامی به این دل بسته‌اند که با دین‌های ساختگی ما را به زمین بزنند اما اسلام ناب محمدی(ص) جذابیتی برای دین‌های ساختگی باقی نگذاشته است.
وی افزود: کشورهای سلطه‌گر سعی دارند با بی‌بندوباری و موادمخدر جوانان ما را از ما بگیرند اما کور خوانده و با برنامه‌هایی که بسیج در دست تهیه دارد به باطل کردن این سحر دشمن شتاب خواهیم کرد.
نقدی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا و کشورهای غربی 32 سال ملت ایران را تجربه کرده‌ و باز هم تجربه کند و بدانند تا زمانی که ما مومن و بسیجی هستیم و بر بسیجی بودن خود باقی هستیم دشمن هیچ راهی برای سلطه بر ما نخواهد داشت و بسیج تشکلی برای انتظار حقیقی ظهور امام زمان(عج) است

توزیع آزادانه سی دی برنامه های «فارسی1» در کشور

توزیع آزادانه سی دی برنامه های «فارسی1» در کشور

به تازگی تعداد گسترده‌ای از لوح‌های فشرده سریال‌های پخش شده توسط شبکه ماهواره‌ای "فارسی1" در دانشگاه‌ها و مدارس توزیع می‌شود.
این سی دی ها که شامل سریال‌های ضبط و پخش شده در این شبکه است از سوی برخی از دست‌فروش‌های میادین برخی شهر ها بویژه تهران با قیمت پایین و به صورت آزادانه نیز به فروش می‌رسد.
آزادی فروش لوح‌های فشرده این شبکه ماهواره‌ای به حدی است که لوح فشرده آن تحت عنوان اختصاصی «فارسی1» معروف شده است. این امر که در انفعال کامل برخی دستگاه‌های مسئول انجام می گیرد در حالی صورت پذیرفته که چندی است دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای این شبکه به سختی صورت می‌گیرد و در واقع پخش این سریال‌ها بر روی سی‌دی، در دسترس نبودن شبکه فارسی1 برای بسیاری از دارندگان تجهیزات ماهواره‌ای را جبران می‌کند.
بر اساس این گزارش، محصولات این شبکه ماهواره‌ای در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها (به ویژه خوابگاه‌های دانشجویی) نیز به طور دست به دست بین دانش‌آموزان و دانشجویان رد و بدل می‌شود.
از مدتی قبل،کارشناسان فرهنگی و رسانه‌ای کشور از ماهیت گردانندگان صهیونیستی این شبکه از جمله "رابرت مرداک" صهیونیست معروف و صاحب بسیاری از رسانه‌های صهیونیستی در جهان و همین‌طور هدف آنها در برهم زدن بنیان خانواده‌های جوامع ایمانی و به خصوص مسلمانان ایران و همین‌طور رواج ارتباطات جنسی بی‌قید و به ویژه تشویق زنان شوهردار به برقراری ارتباط جنسی با مردان دیگر،خبر داده بودند

!حامیان موسوی: ما همه قاتل میدان کاج هستیم

به دنبال اعلام خبری درباره احتمال مجازات عامل جنایت خونین میدان کاج در محل انجام قتل، جریان ضدانقلاب سناریو جدیدی را برای این مساله طراحی کرده است.

هامون نیوز به نقل از ایران، "آرش آبادپور" که در فضای اینترنت به "کمانگیر" مشهور است و با این اسم به وبلاگنویسی و فعالیت می‌پردازد، در مطلبی که در شبکه "گوگل ریدز" منتشر کرده، از تمام وبلاگنویسان اپوزیسیون خواسته تا راجع به این موضوع مطلب بنویسند و با آن مخالفت کنند.

او که سابقه پشتیبانی فنی و برنامه‌نویسی سایت ضدانقلاب بالاترین را نیز در کارنامه خود دارد و برنامه‌های نرم‌افزاری نظیر "بالابین" را برای ترغیب بیشتر کاربران اینترنت به فعالیت در این شبکه اجتماعی اپوزیسیون تهیه کرده، ضمن دفاع از عدم مجازات این جنایتکار نوشته است: "باید هزینه اعدام را برای جمهوری اسلامی بالا ببریم؛ مثل همان کاری که سر ماجرای سکینه محمدی آشتیانی کردیم."

در همین راستا، تعدادی از بلاگرهای خارج نشین نیز دست به انتشار مطالب متعدد در این زمینه در فضای اینترنت کرده‌اند و سایر افراد و دوستان خود را نیز به نوشتن و ایجاد فضای تبلیغاتی در این زمینه تشویق می‌کنند.

این مساله درحالی از سوی جریان حامی سران ضدانقلاب در داخل کشور مطرح شده که پیش از این و در ماجرای یک زن مفسد اخلاقی که شوهرش را نیز کشته بوذ، رسانه‌های غربی تبلیغات بسیار گسترده‌ای را صورت دادند و کار را تا جایی پیش بردند که کمپینی با عنوان "من سکینه هستم!" از سوی این افراد راه‌اندازی شد.

فعالان سیاسی معتقدند این افراد در تلاش هستند تا سناریوی مربوط به سکینه آشتیانی را درباره جنایت میدان کاج نیز تکرار کنند؛ مساله‌ای که البته تاکنون با بی‌توجهی و پاسخ منفی کاربران اینترنت مواجه شده است

وصف جدید خبرگزاری فرانسه از عبادی و ادعای تازه مهره دم دستی سیا

شیرین عبادی،سخنگوی اتاق فکر جریان فتنه و از مهره های دم دستی سازمان سیا در تازه ترین گزافه گویی بر علیه ملت و کشور خویش از اربابان خود درخواست کرد تا تحریم ها را بیشتر کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،شیرین عبادی که در دانشگاه استکهلم سوئد برای جمعی از فراریان سخنرانی می نمود، گفت: به غرب توصیه می کنیم(!) تا با ایران مبادلات تجاری نکنند و به دولت ایران با امکانات مخابراتی خود کمک نکنند.این امکانات به شناسایی مخالفان از سوی ایران کمک می نماید.

بر اساس این گزارش،خبرگزاری فرانسه ضمن توصیف عبادی به عنوان فردی که به ناگهان در جریان انتخابات ایران غیبش زد و دیگر به وطن خویش مراجعت ننمود،از قول وی نوشت:چرا شرکت یوتل ست به در خواست ایران گوش داده و شبکه های بی بی سی و صدای آمریکا را از ماهواره خارج نموده است.

البته عبادی پا به سن گذاشته متاسفانه فراموش کرده است که حنای رسانه های نامبرده دیگر رنگی ندارند و این مسئله را حتی سایت های خبری بیگانه نیز اذعان داشته اند.

این چهره منفور در بخشی دیگر  شرکت مخابراتی اریکسون سوئد را به خاطر همکاری های فنی با ایران زیر سئوال برد و به طور کودکانه ای از تعداد اندک حاضران در این سخنرانی خواست تا با ارسال نامه ای به شرکت فوق اعتراض نمایند.
عبادی البته فکر می کند که شرکت بزرگ اریکسون سوئد بیکار است و به مشتی اراجیف بی سر و ته گوش فرا می دهد .البته آرزو بر جوانانی(؟)چون عبادی و همپالگی هایش عیب نیست

تمسخر سران ضدانقلاب توسط اپوزیسیون

کروبی و موسوی برای اصلاح طلبان تمام شده محسوب می شوند و کسانی چون خاتمی سعی دارند از آنها عبور کنند.
سایت ضد انقلابی خودنویس با اشاره به برخی تحولات در درون جریان مدعی اصلاح طلبی می نویسد: خاتمی می خواهد با علم کردن اصلاح طلبی، دوباره به نظام راه یابد. او برای این کار باید هر چه بیشتر بر فاصله خود و اصلاح طلبان از موسوی و کروبی تأکید کند. سایت پارلمان نیوز وابسته به اقلیت مجلس نامه مهدی هاشمی را که متهم به انواع اتهامات مالی و سیاسی ]و...[ است خطاب به محسنی اژه ای منتشر و از او حمایت کرد اما بیانیه اخیر موسوی را منتشر نکرد. عدم انتشار این بیانیه را نباید ساده گرفت. با کروبی و موسوی نمی توان وارد نظام شد و از قدرت هم نمی توان گذشت. جنبش سبز تقویت اصلاح طلبی نبود، حرکتی بود که اصلاح طلبان را به محاق برد.
خودنویس بدون اشاره به نقش آفرینی شخص خاتمی در فتنه سال گذشته و همراهی وی با آشوب طلبان می نویسد: خاتمی اینک احساس می کند جنبش کاملاً شکست خورده و تمام شده است. او فرصت را مناسب دیده تا آستین ها را بالا زده و اصلاح طلبی را بدون موسوی و کروبی و سبزها فعال سازد شاید وارد مجلس شوند.
نقدهایی که اخیراً از طرف عباس عبدی، تقی رحمانی، رضا علیجانی، حسین قاضیان، اکبر گنجی، علی افشاری و... شماری دیگر از سبزها بر جنبش وارد شده بر امیدواری خاتمی افزوده است. شاید اینها طرفدار خاتمی نباشند، اما نقدهای آنها به سود خاتمی و به زیان موسوی و کروبی تمام شده است. جنبش اینک از جهات گوناگون مورد نقد قرار دارد.

نقل است ملانصرالدین در عرصه ی مسابقه بر اسبی بنشست و یال اسب در دست گرفت. اسب تاختن آورد و ملا از پشت آن لغزید و از ابتدای یال به انتهای دمب آن رسید ! پس آواز در داد: آهای! آهای …! این اسب تمام شد یک اسب دیگر بیاورید

ویکی لیکس 3 میلیون سند محرمانه دیگر افشا می کند

مسئولان سایت ویکی لیکس که با انتشار اسناد محرمانه ارتش آمریکا دردسرهای بسیاری را برای مقامات این کشور به وجود آورده اند در تازه ترین اظهار نظر اعلام کرده اند که در آینده ای نزدیک 3 میلیون سند محرمانه دیگر از برنامه های نظامی آمریکا را فاش خواهند کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران این پیام که از طریق سایت توئیتر منتشر شده است مسئولان این سایت عنوان کرده اند که 3 میلیون سند محرمانه دیگر از ارتش آمریکا که حاوی اطلاعات محرمانه ای است را منتشر خواهند کرد که هفت برابر اسناد منتشر شده در خصوص جنگ عراق است.

چندی پیش نیز مسئولان سایت ویکی لیکس 400 هزار سند محرمانه جنگ آمریکا علیه عراق را منتشر کردند که انتشار این اسناد انتقادات فراوانی را متوجه مقامات آمریکایی کرد.

گفتنی است، سایت فوق در خصوص زمان و نوع اطلاعاتی که منتشر خواهد کرد اطلاعاتی نداده است./ب


برنامه ریزی مامورین سیا به همراه اپوزیسیون برای احیای فتنه

با اذعان به شکست سیاست های دولت اوباما و اتحادیه اروپا در قبال ایران؛در جریان برگزاری سمپوزیوم "احیاء جریان فتنه در ایران" که با حضور چندین مامور کهنه کار سیا و در باشگاه ملی خبرنگاران آمریکا برگزار شد ،سیاست های دولت اوباما و اتحادیه اروپا در قبال ایران ناکارآمد توصیف شده و بر لزوم پی ریزی برنامه هایی برای احیاء جریان فتنه تاکید شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری رینیو امریکا، سری کلیمن که در جمع ماموران سابق سیا و رضا کهلیلی جاسوس سابق ایرانی در این سازمان سخن می گفت ،با ناکارآمد توصیف کردن سیاست های دولت اوباما و اتحادیه اروپا در قبال ایران خواستار تغییر این سیاست ها  و پی ریزی برنامه های جدیدی برای احیای مجدد جریان فتنه شد.

کلیمن در اظهارنظری مضحک دستیابی ایران به انرژی هسته ای را علت شکست جریان فتنه در ایران دانست و از آمریکا و جوامع غربی خواست تا نسبت به این موضوع عکس العمل نشان دهند.

وی درا دامه افزود:ما از کنگره جدید آمریکا می خواهیم تا دولت اوباما و اتحادیه اروپا را به سمت راهبردی موثرتر در قبال ایران سوق دهند و بیشتر به فکر احیاء جریان شکست خورده فتنه باشند