ورود تدریجی ذخیره یک میلیون تنی کالاهای اساسی به بازار

تخصیص 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ذخیره‌سازی 13 قلم کالای اساسی یک اقدام اساسی از سوی دولت بود تا با ورود تدریجی این اقلام به بازار، از افزایش غیرمنطقی قیمتها جلوگیری شود.

شبکه ایران _ دولت پیش از اجرای قانون یارانه‌ها، پیش‌بینی لازم برای ذخیره‌سازی کالاهای اساسی را انجام داد بطوری که میزان این ذخیره‌سازی از مرز یک میلیون تن گذشت. این کالاها در تمام استانها ذخیره‌سازی شد تا برای کنترل قیمتها بتدریج وارد بازار شوند.
براین اساس، با تمام اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی مرتبط با این موضوع، هماهنگی‌های لازم انجام شد تا از افزایش غیرقانونی و کاذب قیمتها در طی تثبیت شدن روند اجرایی قانون هدفمندی‌سازی یارانه‌ها جلوگیری شود.
تخصیص 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ذخیره‌سازی 13 قلم کالای اساسی یک اقدام اساسی از سوی دولت بود که طی انجام این کار وزارت بازرگانی تعداد کالاهای اساسی بیشتری را به فهرست کالاهای ذخیره شده افزود.
بدین ترتیب در ابتدا ذخیره‌سازی 13 قلم کالای اساسی مردم شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیرخشک صنعتی، پنیر، کره، برنج، عدس، لوبیا، نخود، ماکارانی، روغن نباتی، قند و شکر با همکاری 12 مباشر از بخش خصوصی در کشور انجام شد.
به گزارش مهر، در ادامه کالاهایی چون گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، خرما، انواع میوه، کاغذ، فولاد، چای، پودر شوینده، نهاده های دامی، سیمان خاکستری و لاستیک خودرو به این ترکیب اضافه شد.
در مجموعه هم اکنون ذخیره‌سازی  22 گروه کالایی به میزان بیش از یک میلیون تن ذخیره‌سازی شده است.
بطور مثال، 50 هزار تن گوشت قرمز با پرداخت 2 هزار و 445 میلیارد ریال تسهیلات توسط اتحادیه‌های اسکاد، فرهنگیان و امکان، انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران و اتحادیه تعاونی کارکنان نیروهای مسلح(اتکا) ذخیره سازی شده است.
در این میان، ذخیره سازی 10 هزار تن تخم مرغ با اعتبار 80 میلیارد ریال توسط اتحادیه مرکزی مرغداران میهن انجام شده است. 
همچنین برای مقابله با آثار تورمی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، 50 هزار تن گوشت مرغ هم توسط اتحادیه سراسری تعاونیهای کشاورزی مرغداران گوشتی ایران و با اعتباری معادل هزار و 474 میلیارد و 335 میلیون ریال ذخیره سازی شده است.
287 هزار تن برنج نیز با پرداخت 2 هزار و 727 میلیارد ریال تسهیلات به اتحادیه‌های اسکاد، فرهنگیان، مصرف محلی و امکان و نیز اتحادیه بنکداران مواد غذایی ذخیره‌سازی شده است.
ذخیره سازی 17 هزار تن عدس با اعتبار247 میلیارد ریال، 25 هزار تن لوبیا با اعتبار 315 میلیارد ریال و 33 هزار تن نخود با اعتبار 330 میلیارد ریال نیز توسط اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران انجام شده است.
در همین حال، 35 هزار تن ماکارونی با اعتبار 420 میلیارد ریال توسط انجمن صنایع ماکارونی ذخیره سازی شده است.
همچنین برنامه ذخیره سازی روغن نباتی در دو بخش روغن ساخته شده به میزان 72 هزار تن و روغن خام به میزان 210 هزارتن پیگیری که این کار نیز توسط انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اعتباری معادل هزار و 56 میلیارد ریال برای روغن ساخته شده و 940 میلیارد ریال برای روغن خام انجام شده است.

207 هزار تن قندوشکر نیز توسط اتحادیه‌های اسکاد، امکان، فرهنگیان و بنکداران مواد غذایی تهران ذخیره‌سازی شده است.
قائم مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی نیز در این رابطه اعلام کرد که کالاهای ذخیره‌سازی شده در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها به صورت نامحدود در اختیار استانها قرار می‌گیرد تا بازار را به خوبی در اختیار بگیرند.
براساس مصوبه دولت، افزایش قیمت این 22 گروه کالایی ممنوع اعلام شده است. در این رابطه  یک عضو کارگروه تنظیم بازار اظهار داشت، وزارت بازرگانی بازار را در مراقبت ویژه قرار داده و اجازه نمی‌دهد قیمت 22 قلم کالای ضروری و اساسی که افزایش قیمت آنها ممنوع شده، افزایش یابد.
همچنین براساس بخشنامه جدید دولت، برای ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در قیمت‌گذاری کالا و خدمات، کلیه دستگاه‌های دولتی و عمومی موظفند قبل از هرگونه تغییر قیمت، موضوع را برای بررسی به کارگروه کنترل بازار اعلام کنند تا پس از هماهنگی‌های لازم و در صورت مقتضی، اعلام شود.

جدول کالاهای حساس و ضروری  ردیف  گروه کالایی اقلام کالایی 
1.  برنج
2. روغن نباتی
3. قند و شکر
4. گوشت قرمز
5. گوشت مرغ
6. تخم مرغ
7. نان
8. لبنیات  شیر، ماست، کره، پنیر 
9. ماکارونی
10. حبوبات  عدس، انواع لوبیا، لپه نخود 
11. چای 
12. خرما
13. سیب زمینی
14. پیاز
15. گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی
16. میوه و مرکبات  سیب، موز، نارنگی و پرتقال 
17. نهاده های دامی  جو، ذرت، کنجاله سویا 
18.  پودر شوینده  دستی، ماشینی 
19. فولاد  فولاد خام، تیرآهن، میلگرد و ورق 
20. سیمان خاکستری
21. کاغذ  روزنامه، چاپ و تحریر 
22. لاستیک خودرو  سواری، باری و اتوبوس 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد