ستاد پایش قیمت و تولید آغاز به کار کرد

ستاد عملیاتی برای رصد و پایش قیمت و وضعیت تولید صنعت کشور به صورت روزانه کار خود را‌ در وزارت صنایع و معادن (با نظارت ویژه وزیر صنایع و معادن) آغاز کرد.

شبکه ایران_ مرجان اسلامی‌فر_ وزارت صنایع و معادن که از دو سال پیش با ایجاد ستاد تحول اقتصادی بر آن شد تا میزان مصرف حامل‌های انرژی را در کشور (در بخش صنعت) کم کند، اکنون نوبت به آن رسیده که بسته‌های حمایتی خود را که از چندی پیش برای صنایع کشور باز شده است با سرعت بیشتری دنبال کند و به سرانجام برساند تا واحدهای صنعتی به مرور با تعویض ماشین‌آلات فرسوده و افزایش بهره‌وری بتوانند هزینه‌های خود را کنترل کرده و ضمن کاهش قیمت‌ها بر میزان تولید بیفزایند.

با این رویکرد و طبق اعلام رئیس جمهوری، ستاد عملیاتی رصد وضعیت تولید و قیمت‌ها در وزارت صنایع و معادن با حضور معاونین وزیر تشکیل شد و این موضوع هر روز با حضور وزیر صنایع و معادن به صورت متناوب پیگیری می‌شود تا مبادا قیمت‌ها و یا حجم تولید دچار مشکل شود.

طبق نظر "رضا فاطمی امین"، رئیس ستاد تحول صنایع و معادن هر روز تمام شرایط تولید به صورت پیوسته و هماهنگ با وزارت بازرگانی پایش می‌شود تا هیچ بخشی دچار بحران نشود.

آرامش در صنعت

وی با بیان این‌که با آغاز هدفمندکردن یارانه‌ها حساسیت‌ها برای کنترل تولید و بازار دو چندان شده است، تصریح کرد: محصولات صنعتی با مشکلی مواجه نمی‌شوند و شرایط تولید با آرامش سابق ادامه خواهد داشت.

قیمت ها پایدار است

فاطمی با اشاره به این مطلب که قیمت‌ها در ماه‌های آینده معقول و پایدار خواهد بود، متذکر شد: قیمت برق و گاز برای واحدهای صنعتی بسیار مناسب دیده شده و آزادشدن حامل‌های انرژی مشکلی را برای تولید در ماه‌ها و سال‌های آینده ایجاد نمی‌کند.

رئیس ستاد تحول وزارت صنایع و معادن تصریح کرد: نوسازی ماشین‌آلات واحدهای صنعتی که در رده پرمصرف‌های حامل‌های انرژی می‌باشند آغاز شده است و لذا ورود ماشین‌آلات پیشرفته و جدید باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری خواهد شد.

وی توضیح داد: واحدهای صنعتی انرژی‌بر طرح‌های کم‌هزینه برای کاهش مصرف حامل‌های انرژی را با بودجه‌های خود آغاز کردند و برای طرح‌های بزرگ درخواست‌های لازم را داده‌اند تا پس از بررسی ستاد تحول، اعتبارات لازم توسط بانک‌ها ارائه شود. فاطمی با اشاره به این موضوع که سازمان حمایت و معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی، نمایندگانی در وزارت صنایع و معادن دارند که به واسطه حضور آنها قیمت کالاهای صنعتی در بازار کنترل شود، اذعان داشت: طرح و بسته‌های قوی برای صنایع کشور تدوین شده و همین موضوع صنعت را از بحران دور و مستثنی می‌کند.

دعوت از صنایع مشکل دار

وی در ادامه درباره صنایعی که از بابت هدفمند کردن یارانه‌ها دچار مشکل می‌شوند و این موضوع صنعت آنها را به خطر می‌اندازد، گفت: تمام بنگاه‌های صنعتی می‌توانند مشکلاتشان را با ستاد تحول در میان بگذارند و پس از بررسی‌های لازم بطور قطع حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد. با برنامه‌های همه جانبه ستاد تحول وزارت صنایع و معادن معضلی در تولید نخواهیم داشت.

بازار متعادل است

یکی از بخش هایی که از هدفمندکردن یارانه ها متأثر می شود محصولات فولادی است، از این رو مهدی رضایی از فعالان بازار درخصوص آخرین تغییرات قیمت آهن، گفت: طی 2 روز اخیر که از آغاز هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گذرد بازار با تغییر چندانی روبه‌رو نشد و برخلاف پیش‌بینی‌ها فقط یک تا 2 درصد به قیمت‌ها افزوده شد.

وی ادامه داد: هر شاخه تیرآهن 16 و 18 به ترتیب 153 و 180 هزار تومان است و این اعداد هفته گذشته 150 و 177 هزار تومان بود.

وی خاطرنشان کرد: بازار میلگرد هم رونق یافته و هر کیلوی آن از 855 تومان به 870 تومان رسیده است.

وی قیمت نبشی را هم با 20 تومان افزایش اعلام و تصریح کرد: این رشد قیمت که نهایتاً 2 درصد بوده نشانگر رونق بازار است و خوشبختانه تاکنون هدفمند کردن یارانه‌ها تأثیر منفی بر بازار نگذاشته است.

او خاطرنشان کرد: دیگر خریداران به فکر احتکار آهن‌آلات نیستند و خوشبختانه تب تجمیع کردن کالاها در انبار فروکش کرده است.

تعویض ماشین آلات

سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران نیز شرایط هدفمندکردن یارانه‌ها را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: این سازمان نظارت‌های خود را بر روند فعالیت صنایع انرژی‌بر که بیشتر در بخش فولاد و آلومینیوم است افزایش داده و با تدابیر اندیشیده شده صنایع تحت تأثیر افزایش قیمت قرار نمی‌گیرند.

همچنین نوسازی ماشین‌آلات فولادسازی آغاز شده است و تمام این بخش‌ها با گرفتن اعتبارات لازم ماشین‌آلاتی را وارد چرخه تولید می‌کنند که در رده

کم مصرف‌ها هستند.

قیمت فولاد تغییر نکرده است

رئیس ستاد فولاد کشور نیز اعلام کرد: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت‌های محصولات فولادی هیچ تغییری نکرده است.

"محمدمسعود سمیعی‌نژاد" گفت: سیاست‌های حمایتی دولت باعث شده است که اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها هیچ تأثیری بر روی قیمت‌های فولاد و محصولات فولادی نداشته باشد.

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: در روز اول اجرای این طرح، به دلیل اتخاذ تدابیر لازم در بازار بورس، عرضه فولاد بیش از تقاضا بوده و قیمت‌ها هیچ تغییری نکرده است.

رئیس ستاد فولاد کشور با اشاره به این‌که در حال حاضر فولادسازان این اطمینان را پیدا کرده‌اند که بسته حمایتی دولت جلوی افزایش قیمت‌ها را خواهد گرفت، تصریح کرد: جلوگیری از افزایش قیمت‌ها هم به نفع تولیدکننده است و هم به نفع مصرف کننده.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که هم اکنون نگرانی ناشی از احتمال افزایش قیمت‌ها در صنعت فولاد برطرف شده است، گفت: این حس اطمینان، باعث شکسته‌شدن تقاضای کاذب در بازار شده است.

«سمیعی نژاد» تأکید کرد: در حال حاضر روند بازار فولاد کشور عادی و مطلوب است به گونه‌‌ای که در بازار فولاد کشور به دلیل افزایش تولید ثبات حاکم است.

وی ارسال محصول به مصرف کننده واقعی را یکی از دلایل ثبات در بازار فولاد دانست و افزود: اتخاذ سیاست‌های حمایتی دولت یکی دیگر از دلایل ثبات در بازار است که باعث تشویق تولیدکنندگان به افزایش تولید شد.

سمیعی نژاد تبیین و تشریح بسته حمایتی وزارت صنایع و معادن از صنعتگران در ستاد تحول این وزارتخانه را از دلایل دیگر ثبات بازار بیان کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد